hur?
18.03.2014
Hej, Hur ska man sköta om en 4takts motor? är det bara att tanka bensin och köra? hur ofta måste man byta olja och sånt i den?

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
24.03.2014
Hej, vi kollar upp det med en av våra experter, svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej igen, det verkar som att våra experter har lite svårt att ge råd då de inte vet vad det är för maskin, är det en vespa? Då är det bara att tanka bensin och köra. Bäst är väl 98E som är mera smörjande bensin. Oljan ska kollas och bytas med jämna mellanrum, beror lite på hur mycket man kör. Men åtm 1-2 ggr/år ska oljan bytas.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna men hjälp av flera experter och bekanta.
Här kom lite mera info:
Det beror helt på vilken typ av motor det är frågan om, bilmotor, crossmotorcykel, landsvägsmotorcykel, gräsklippare, o.s.v. Det är helt olika serviceintervaller beroende på motor, bäst är att kolla i handboken vad tillverkaren rekommenderar. Om man inte har en handbok så kan man ladda ner från nätet.