Köpa lättviktare
28.03.2015
Hej!
Var kan man köpa lättviktare som inte kostar allt för mycket? Ska man köpa från en privatperson som satt upp en artikel på t.ex. Nettimoto eller ska man köpa från en affär?
Tack på förhand!!
Trafikskolan Ronn
Trafikskolan Putte/Rönn/Rune Vastaa

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
07.04.2015
Hej!
Nu har vi skickat din fråga till Trafikskolan Rönn, hoppas de har tid att ge dig lite tips på hur det lönar sig att köpa - de har säkert hört om alla missar och alla kap ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Tydligen har det nog varit påskledigt på trafiksskolan, så nu skriver jag lite svar åt dig här utgående från tidigare svar på liknande frågor.
För det mesta går det lika bra att köpa fordon privat som genom tex en affär som säljer nya och begagnade lättviktare. I affären läggs dock oftas på en del på priset för att täcka en liten del av firmans personalutgifter, hyra för utrymme osv. Att köpa via en annons av en privatperson kan därför vara billigare - men samtidigt kan det vara osäkrare. En privatperson kanske inte har full koll på att lättviktaren faktiskt fungerar som den ska och kan eventuellt lättare få för sig att luras lite... Det finns dock juridiska skydd för köparen också, kolla tex http://www.kuluttajaliitto.fi/?s=340. Köper man via en firma har de så gott som alltid gått igenom fordonet fullkomligt och reparerat det som är sönder, bytt ut det som är trimning/inte orginal mot orginaldelar igen och servat allt som behöver servas (tex byta olja). En firma har också mera koll på allt pappersarbete och har kanske möjlighet att erbjuda delbetalningar eller kreditbetalning ifall man behöver det.
Eftersom du inte är myndig ännu kan det löna sig att det är en av dina föräldrar som gör själva köpet (undertecknar köpeavtal och liknande) - se nedersta stycket i sidan jag länkade till ovan. Överlag rekommenderas det ju alltid att ha med en vuxen person som är kunnig på just det man ska köpa, i ditt fall alltså lättviktare.
Här lite fler länkar som du säkert har mycket nytta av:
http://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/tips_vid_kop_av_bil (reglerna gäller Finland - läs gärna mera på Trafis sidor! - och även om det står "bil" borde nästan alla saker där gälla lättviktare, mopeder, motorcyklar osv också)
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/462/Kahdeksan-sudenkuoppaa-k%C3%A4ytetyn-moottoripy%C3%B6r%C3%A4n-ostamisessa-ja-niitten-v%C3%A4ltt%C3%A4misen-taito.htm (på finska, men riktigt, riktigt bra vinkar om vanliga fällor man kan trilla i, nästan oavsett om man köper från firma eller privatperson!)
http://www.bajahill.net/2003/05/kaytetyn-moottoripyoran-hankinta.html (också på finska, men här fanns uppräknat precis hur du ska kolla att lättviktaren faktiskt är i skick och en massa annat matnyttigt)
http://www.fastbikes.se/index.php/matnyttigt/mektips/2635-begagnatguide-baettre-motorcykel-till-salu (gäller Sverige, men en del matnyttigt där också)
Hoppas du hittar drömhojen :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej igen, nu ringde Jalle på Trafikskolan Rönn upp - han hade mycket riktigt varit på resa. Han läste och ville ännu tillägga att det nog lättare kan bli problem om man köper av en privatperson och allt inte är i skick. Då är inte konsumentskyddet så riktigt välfungerande och det kan vara rätt svårt att tex återta köpet eller få ersättning.
Hälsar Liselott