Köpa strypiniG`?
02.07.2015
Har taggit bårt pluggen (strypning) från avgasröret så nu går den typ max 62. Men så domihovo som ja e så ha ja tappa bort strypningen. sen om plåten far då di testkör så kan man köp en strypning nånstans ifrån? eller ska ja lag nå eget typ en hylso? CCOOOCKIN

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna Vastaa
07.07.2015
Hej!
Jättebra att du vänder dig till Decibel, men som du säkert fattat så kan vi inte hjälpa er att göra olagligheter, alltså trimma (det är bara därför tex vissa kommentarer inte publicerats, inte för att ni inte skulle ha kunskap eller kunna hjälpa varandra). Däremot kan vi förklara vilka alternativ ni har att välja bland och vilka konsekvenserna kan bli.
Ja, du kan bli av med plåtarna för att den går 62 km/h. Nä, det är inte mycket för hårt (gränsen för fortkörning går vid 45 km/h, men testar de den så går den hårdare än vad den borde i orginalskick) - men poliserna fattar nog att den är trimmad. De är inte okunniga eller lättlurade, tvärtom brukar de ha ordentligt med erfarenhet i att avgöra vilka som är trimmade och vilka inte. Ska de riktigt följa alla regler till punkt och pricka, så innebär det här att du dessutom bland annat borde få böter, måste betala lättviktarskatt, registrera och besikta som lättviktare, kanske får nästa körkort uppskjutet....
Men vill du rätta till ditt misstag, så är vårt föslag att skaffa en ny strypning. Kolla om någon (tex via nätet) har en avregistrerad moped som ni kan ta av, om någon reparatör/försäljare har motsvarande del eller om du får tag på dem via reservdelsförsäljare antingen i butik eller via nätet.  Safety first, det blir billigast i längden - och du har säkert ryggrad nog att köra lagligt ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna