Körkort
10.08.2017
Hej!
I tisdags var det äntligen dags för min uppkörning, jag var verkligen beredd på att klara det och äntligen få börja köra själv. Lektionen innan var jag inte alls nervös, och min lärare sa att det skulle gå hur bra som helst för mig. Så blev det däremot inte.
När jag hade kört en stund och skulle parkera, började min fot skaka som aldrig förr då jag inte hamnade innanför rutan. Jag kunde inte hålla in kopplingen och hela bilen bara skakade. Fick total panik och kunde inte andas.
Resten av körningen gick lika uselt och jag kunde inte slappna av. Fick en panikattack och började gråta när jag skulle starta i backe, för jag kom ingenstans då foten bara darrade.
Inför min nästa uppkörning är jag dubbelt så nervös. Jag känner mig redan så otroligt misslyckad, mitt självförtroende sjönk verkligen till botten när jag inte klarade första uppkörningen. Det var det värsta jag någonsin varit med om, och jag grät hela dagen.
Alla mina kompisar har klarat det på första försöket, och jag känner en så otroligt stor press på mig just nu. Jag vill verkligen inte berätta för alla ÄNNU en gång att jag misslyckats. Om jag inte klarar det nästa gång så känns det som att jag aldrig kommer klara det..
Det må låta fånigt att bli såhär knäckt efter att ha blivit underkänd efter endast en gång, men jag hade aldrig kunnat föreställa mig det. Vet inte vad jag ska ta mig till ifall jag inte klarar det nästa gång heller. Hur ska jag göra för att inte bli lika nervös? Jag vill inte heller att mina föräldrar ska behöva lägga ut en massa pengar på mitt körkort, det är ju redan tillräckligt dyrt.. Har inte kunnat sova eller tänka på annat de senaste dagarna, är så otroligt nervös. J

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
10.08.2017
Hej,
Åh. Jag vet faktiskt hur det känns och vet att det är både pinsamt och bedrövligt. Men det ÄR faktiskt inte hela världen. Jo, det kostar ju lite mer pengar och det känns ju onödigt - men å andra sidan är det bara pengar. Det är inte heller någon vits att du går omkring och känner dig usel över att du misslyckades på första försöket - för sen då du har ditt körkort så finns det inte en käft som bryr sig.
Du gjorde en liten miss -som sedan ledde till att ditt självförtroende sjönk och du låste dig. Det skulle ju inte ha hänt om det hade varit din vanliga bilskollärare som satt bredvid dig, men det ÄR en jobbig situation då det är besiktningsmannen som sitter bredvid. Det är samma fenomen som att nästan alla bilister blir extra uppmärksamma på hur de kör då de ser en polisbil.
Det att du misslyckades säger varken någonting om hur du är som person, eller ens om hur du är som chaufför. Själv blev jag underkänd på första uppkörningen för att jag mitt i allt körde överhastighet (någonting som jag normalt inte brukar göra, jag är långsam i trafiken) och efter att jag upptäckte det sket sig allting. Det sög. Givetvis. Och jag kan inte ens skylla på min unga ålder eftersom jag var 31 då jag tog körkort :D Jag var arg och så otroligt besviken och generad. Men vet du vad - det går över. Man dör inte av det. Jag fick köra några lektioner till och ta tillbaka mitt självförtroende och nästa uppkörning gick bra, och det gissar jag att det kommer att göra för dig också.
Det finns massor med människor som inte klarar av uppkörningen på första gången. Det beror ju inte bara på hur du kör, utan man påverkas också av den person som sitter bredvid och vad man har för personkemi. Bara du har tagit dig igenom uppkörningen så får du ju sitta själv i bilen och då kommer det att gå hur bra som helst för ingen bryr sig om att din fot skakar (vilket den inte heller kommer att göra.)
Shake it off vännen, det är inte värt att vara ledsen över. Nu tar du det alldeles lugnt och övningskör tills du får tillbaka självförtroendet. Sen ÄGER du uppkörningen.
Många många kramar
Trafiksnigeln
Tessi