kort
07.09.2014
hej
jag undrar vad som är skillnaden mellan om man tar mopedkörkort eller om man tar mc kort och väntar tills man är 16
och vad alt får man köra med ett moped kort och mc kort????? no name
Trafikskolan Ronn
Trafikskolan Putte/Rönn/Rune Vastaa

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
08.09.2014
Hej, vi kollar upp det med en av våra experter.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan!
Till mopedkortet hör, 6 timmar teori, 3 timmar körundervisning. Kurspriset är 499,- euro (innehåller 24 % mvs).
Utom kurspriset är följande myndighetsavgifter: Körkortstillstånd vid polisen 51 euro, Teoriprov vid förarexamen 28.00 euro,
Körprov vid förarexamen 25.00 euro.
Med mopedkortet får du köra automatväxlad moped (skoter) och manualväxlad moped!
Motorcykelkörkortet kan köras på två sätt:
Hela kursen, 12 timmar teori, 9 timmar körundervisning. Kurspriset är 1179,- euro (innehåller 24 % mvs).
Körprov vid förarexamen 59.00 euro.
Övningstillstånd (triangeln), 12 timmar teori, 4 timmar körundervisning, Teori- och hanteringsprov (med skolans motorcykel)
Övningstillstånd ansökes från polisen (i kraft 1-3 månader). Trafikprov med egen motorcykel. Kurspriset är 825,- euro (innehåller 24 % mvs).
Körprov vid förarexamen 59.00 euro.
Med motorcykelkortet får du köra moped, mopedbil, traktor och lättviktar motorcykel!
Mvh. Jalle Granholm Trafikskola Rönn