Lättmotorcykel
18.11.2014
När man ska köpa 125cc lättmotorcykel, får det vara en t.ex. 250cc om man stryper den så den skulle bli laglig som lättmotorcykel? Har funderat på en KTM exc men skulle inte vilja ha en 2takt, så får man då ''skaffa'' en KTM exc 250 4takt och strypa om den så den blir laglig so lättmotorcykel? Har sett på KTM Duke 125 men är för liten för min storlek så jag skulle vilja ha en i enduro klass? Eller finns det någon gräns för vad motorn får vara för kubik så du får ha den men måste strypa den?

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
21.11.2014
Hej!
Det verkar nog tyvärr vara så att begränsningarna gäller cylindervolymen, alltså att den inte får vara större än 125 cc. Inte kan man väl sätta en mindre cylinder på en motor som är byggd för en större, eller har jag helt det här om bakfoten nu? Så här säger Trafi.fi om vad som räknas som lätt motorcykel
"Lätt motorcykel – kategori A1
Kategorin omfattar motorcyklar vars motor har en cylindervolym på högst 125 cm3, en effekt på högst 11 kW och ett effekt/viktförhållande som inte överstiger 0,1 kW/kg, motordrivna trehjulingar med tre symmetriskt placerade hjul och med en effekt på högst 15 kW samt invalidmotorcyklar inklusive släpfordon kopplade till dem." http://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/korkort_och_korratt/fornyelse_av_korkort_2013/motorcykel
Blir siffrorna större än så här, så kan du inte köra det med A1-kort - och måste vara 18.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott