Moped
23.09.2017
Hej! Jag är en tjej som ör 15 år och jag tog just moppe kortet och fick då en vespa som moppe men efter de så insåg jag att alla andra i hela byn hade en crossmoppe som jag också vill ha men jag vet inte hur jag ska säga till dom att jag vill sälja vespan..

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
25.09.2017
Hej!
Jag förstår att det kan kännas lite jobbigt nu att inte ha samma sak som alla andra har. Och att det samtidigt känns svårt att berätta för dem du fick vespan av att du vill byta. Jag gissar att du tror att de ska tycka att du är otacksam eller bortskämd, eller stroppig eller som en levande kopia av dina jämnåriga, eller att du på något vis ogillar dem för att du inte gillar deras present? Och visst kan de tycka allt det där, visst kan de känna sig misslyckade eller odugliga. Säkert mer ju dyrare gåvan var, eller ju mer de skulle förlora på att du bytte ut den. Det är nog rätt naturligt när man ger något åt någon och gåvan då inte duger av någon anledning. Det är en del av livet, lika mycket som de gånger då mottagaren uppskattar ens gåva. Det är den här typen av problem och konflikter vi alla får tampas med i våra relationer, i olika form och under olika tider av livet. Och det här är en typ av val vi är tvungna att göra under livet: vill vi göra andra potentiellt ledsna genom att berätta vad vi verkligen känner eller håller vi tand för tunga och är missnöjda i tysthet? Vi väljer hur vi ska reagera och så får vi sedan leva med konsekvenserna av valet, det "kostar oss" nog oavsett.
Det finns liksom inga genvägar, för tex hur snällt eller smickrande eller kompromissande du än skulle lägga fram ditt önskemål av byte till en crossmoppe, så skulle de ändå se igenom dig. Sedan kan ju DE välja att inte ta illa upp, eller åtminstone inte visa att de tog illa upp - det är ju ett val de har att göra i sin tur. Så det är väldigt svårt att ge något råd här som du skulle bli nöjd med, eftersom situationen är komplicerad - och typiskt mänsklig - hur man än försöker vända och vrida på den till egen fördel.
Ett tredje alternativ är såklart att du blir vän med din vespa, alltså väljer att inte vara missbelåten med den. I tonåren är det ofta en ständig kamp att accepteras av sina jämnåriga och unga i allmänhet försöker ofta bli accepterad genom att vara så likadana som andra som man bara kan. "Kopiering är den ärligaste formen av smicker", säger det gamla ordspråket, och visst är det en jobbig utmaning för unga i många ungdomsgrupper att sticka ut genom att vara annorlunda. Det har alltid varit så att en hel del människor inte tolererar det annorlunda, till och med ser det som ett uppror mot allt de själva vill och tror på, och det kan leda till allt från fula kommentarer till mobbning, rasism, övergrepp osv. Det kan därför kännas riktigt tryggt också att liksom följa det färdiga "manuskriptet" över hur man borde se ut, hur man borde bete sig, vilka saker man borde ha...
Men man måste faktiskt inte vara en kopia av alla andra. Man kan välja att vara annorlunda, eller åtminstone själv acceptera det annorlunda, kanske till och med tycka om det. Och vet du, utan den där modige som vågar gilla det annorlunda, så skulle det aldrig födas några nya trender eller moden eller idéer. Hela mänskligheten är faktiskt uttänkt så att javisst, som barn och tonåring kanske man rent utvecklingspsykologiskt vill vara som alla andra, men i något skede får de flesta lust att vara lite annorlunda. Det är en del av att söka sin egen identitet, att hitta sig själv. Vissa gör det här mer synligt än andra, tex klär sig väldigt annorlunda, andra kanske följer med strömmen mer eller mindre under hela livet.
Så skulle du istället välja att gilla och uppskatta din vespa, så kan det till och med hända att "alla" om ett par år har vespa istället och cross är helt "ute" i din kommun, vem vet? ;) Här på andra sidan Kvarken i Österbotten, Finland, har i princip alla tjejer vespa och en hel del killar också, även om de lika bra kan ha cross eller lättviktarmotorcykel (när de fyllt 16). Så trender är ändå bara trender, inga lagar. Men för dig själv, just exakt nu, så är ju huvudsaken att du slipper känna dig besviken och missbelåten, och snabbaste och smidigaste vägen ut ur den känslan är nog ändå att gilla läget. Gilla vespan. Kan du exempelvis göra den mer personlig, tex genom en talande nyckelring, en trendig hjälm... Ta tex 50-talsmodet, som är på tapeten nu igen, där tjejer i knallrött läppstift, vida kjolar och rockabilly-pojkvänner föredrog vespa? Vad gillar DU, vad tycker DU är snyggt?
Lycka till, hälsar Liselott