Moped eller lättviktare
25.10.2017
Tjenare, fyller snart 16 och undrar om jag ska skaffa moped eller lättviktare. Skulle inte vilja lägga ut mycket pengar, helst inte mer än 1600 för kort och cykel. Och vad kostar en hjälm? En korv

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
26.10.2017
Hejsan,Det är ju billigare att köpa en moped än en lättviktare för det första. Och sen beror det ju på om du har lättviktarkörkort eller mopedkort? Men jag antar att du har båda eller åtm lättviktar då du funderar på att köpa en lättviktare. Lättviktarkörkortet är ju också lite dyrare än vad mopedkörkortet är. Men å andra sidan så har man ju lite tillgodo sen då man tar bilkörkort så det går kanske ut på ett. :)
Bäst svar får du om du går till en bilskola där du bor och diskuterar med dem vad kortet kostar och så kollar du på tex findit.fi och andra liknande sidor (nettimoto, tori.fi) vad en passlig mopo eller lättviktare går på. Svårt att säga exakt pris, det beror ju på om du vill ha något speciellt märke och hur ny du vill ha.
Vad gäller priset på en ordentlig hjälm så får man nog nästan räkna med 200€, du kan kolla tex Motonets sidor. Nu just rätt bra rabatter.
Hoppas vi kunde hjälpa :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna