Mopedfråga
20.03.2016
Hejsan om jag köper ett trimrör och stryper det så att mopeden går 60km/h kan jag tappa kortet om de provkör mopeden. En annan fråga också kollar polisen hur fort mopeden går med radare för de kan ju inte lita på mätaren
XDDDDDDDDDDDDDD MEME XDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
23.03.2016
Hej!
På basen av vad poliskonstapel Johanna svarat på ungefär samma frågor som dina tidigare, och på basen av infosidan om mopedtrimning, som hon skrivit åt oss, så blir svaret så här:
Så länge den inte går över 65 km/h, så ger de dig troligen böter och eventuellt plockar bort registerplåtarna tills du ändrat tillbaka den till orginalskick och visat upp vid besiktningsstation. Om de skulle testa den och den faktiskt går över 65 km/h, så läs på infosidan. Sedan kan nog polisen testa hastigheten på en moped både genom att testköra den och rikta radaren mot den när de kör den i toppfart (de är ju alltid minst två konstaplar per patrull), lite beroende på hur nära gränsvärdena en moped ligger enligt dess egen hastighetsmätare.
Så helt klart bäst att låta bli att trimma ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott