Mopo hjälp
01.04.2020
Hur växlar man på en mopo? O hur startar man? Har int gått någo mopokorts kurser ännu, men ska göra det i sommar. På lördag ska jag med en kompis och köra mopo på deras fält!! O jag vill int visa mig helt noob framför honom så hjälp snälla:) Har kollat lite youtube men hajar int he med kopplingen o allt.Tack!
såsokopp
Sam fyrkantig

Nuorisotiedottaja Sam Jansson Vastaa
02.04.2020
Hej!
Tack för din fråga.
Learning by doing brukar jag säga men visst, det kan verka knepigt i början men du finslipar det hela med tiden! :) Nu vet jag tyvärr inte vad det är för moped din polare har men vi kan utgå ifrån att den är manuell-växlad. Det finns olika antal växlar, vanligast är 1 ner och 5 upp, totalt sex växlar på de nyare modellerna. Fotväxel sitter på vänstra sidan av mopeden, kopplingen sitter på vänster sida av styret. Jag ska försöka förklara hur du ska gå till väga.
Friläge: du måste ligga i friläge när du ska starta mopeden. Friläge ligger ovanför 1ans växel. 1an är längst ner och när du växlar upp försiktigt kommer du till friläget.Nu när mopeden är igång, tycker du med vänster fot växelpeten är i botten dvs 1an och kopplingen (vänster handtag) intryck, kopplingen måste man alltid ha intryckt när man ska växla. Börja gasa försiktigt samtidigt som du släpper på kopplingen långsamt. Du behöver inte vara rädd för att du gasar för mycket, inget kommer att hända OM du inte har full gas och släpper kopplingen, då är risken att mopeden åker på bakhjulet.
Kort: i med kopplingen -> lägg i 1ans växel (neråt) -> släpp sakta ut kopplingen i takt med att du ökar gasen -> OCH SÅ ÄR DU IVÄG
Som sagt, övning ger färdighet.
LYCKA TILL!
//Sammen