polaris fyrhjuling

20.01.2014
hej, jag har polaris sportsmam 500cc fyrhjuling, den är traktor registrerad(för en person) den har en stor sitts och ryggstödnså det går bra att åka 2på... men ja undrar vad skulle följderna bli om man sittern 2på? och den går ca 90 km/h spärren som gör att den bara går 45 e borta, hur mycket skulle det bli om man blir fast för det? ska nog lägga tillbakandet till orginalt när jag börjar köra (saknas kortet ännu) men jag undrar bara hyr mycket det skulle börja kosta.

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa

21.01.2014

Hej, vi kollar upp med våra experter och sätter in svaret här under så fort vi får det.

Hälsar ungdomsinformatören Sanna

Hej igen, förlåt att det dröjer så, men fick just mejl av en av poliserna att hon kommer att svara under dagens lopp (de har det lite stressigt där ;))

Hälsar ungdomsinformatören Liselott

Hej!

I ett fordons registreringsbevis står bl.a. antecknat hur många personer som fordonet får transportera. Vanligtvis brukar väl traktorregistrerade fyrhjulingar endast tillåtas för en person, men det lönar sig att kontrollera i registreringsbeviset om extra persontransport förutom föraren tillåts eller inte. Ifall man transporterar personer på traktorn utöver vad som är tillåtet enligt registreringsbeviset, så kan man bötfällas med normalt 6 dagsböter (sk. strafforderförfarande där bötessumman räknas ut enligt inkomsterna) eller 50 euro i ordningsbot.

En traktorregistrerad fyrhjulings hastighet får inte överstiga 40 km/h. Om traktorn kör snabbare än 40 km/h i polisens radare, så blir straffet böter för överskridande av den fordonsbestämda hastigheten. I ditt fall, när fordonet går ca 90 km/h och du konstateras köra så pass fort i polisens radare, är överskridningen av hastigheten så pass stor att det förmodligen blir förundersökning med t.ex. förhör hos polisen och till sist även tingsrättsfall av det hela.

En omändrad traktorfyrhjuling (T) som går snabbare än tillåtet är inte längre en traktor utan en trafikfyrhjuling. Om polisen stannar och kontrollerar en traktorregisterad fyrhjuling och konstaterar ändringar i konstruktionen så att fordonet går snabbare än tillåtna 40 km/h, så får man böter för användande i trafik av fordon som inte genomgått ändringsbesiktning (alternativt registreringsbesiktning om fordonet är helt oregistrerat). När polisen upptäcker att ett fordon, t.ex. då en traktorregistrad fyrhjuling eller en moped, är trimmad, så beordrar vi att fordonet skall ändringsbesiktas (alternativt registreringsbesiktas ifall fordonet ännu inte är registrerat). För att förhindra att fordonet fortsätts användas i trafik tar vi även bort registreringsskylten och tar hand om registreringsbeviset. Dessa för vi till besiktningskontoret, varifrån man får dem tillbaka när fordonet genomgått godkänd besiktning.

För att framföra en traktorregisterad fyrhjuling i trafik krävs körrätt för traktor, alltså T-kort. Om man har ändrat konstruktionen så att en T-registrerad fyrhjuling går snabbare än högsta tillåtna fordonsbestämda hastigheten 40 km/h, så ändras också kraven på körkortsklasserna uppåt. Med högre konstruktionshastighet än tillåtet för traktorfyrhjuling (högre än 40 km/h), så behövs B-klassens körkort för framförande. Om man framför en traktorregistrerad fyrhjuling med högre konstruktionshastighet än tillåtet i trafik och inte har B-klassens körkort, så blir man också bötfälld för framförande av fordon utan behörighet. Alltså, man får böter för att man inte har tillräckligt körkort.

Tillsvidare behöver man inte enligt lag använda skyddshjälm vid framförande av traktorfyrhjuling. Om man har tagit bort strypningen för att högre hastighet än tillåtna 40 km/h för traktor, så blir det även frågan om hjälmtvång vid framförande av fordonet.

För en vägregistrerad fyrhjuling betalar man fordonsskatt, för en traktorregistrerad fyrhjuling betalas ingen fordonskatt. Om man har ändrat konstruktionshastigheten så att kraven för traktor inte längre uppfylls, så blir det skatteplikt på fordonet. Polisen meddelar om påträffande till trafiksäkerhetsverket (Trafi), som debiterar för utebliven skatt.

Försäkringarna har lägre premier för en traktor än för en fordonsregistrerad fyrhjuling och ifall polisen upptäcker en trimmad, traktorregistrerad fyrhjuling i trafik, så skall det meddelas till trafikförsäkringscentralen om fyndet.

Sammanfattningsvis av det jag svarat här ovan så kan man konstatera att det kan bli rejäla böter för flertalet olika brott ifall det konstateras att en traktorregisterad fyrhjulings strypning tagits bort. Förutom böterna tillkommer dessutom skatt och försäkringar, vilka jag tror inte heller är så små summor.

Eftersom du som ställde frågorna ännu bara är 14 år, så är du ännu inte straffrättsligt ansvarig och kan alltså inte ännu dömas för något av ovanstående. Med andra ord förklart, en person under 15 år kan ännu inte bestraffas för brott. Däremot kan dina föräldrar bötfällas för att de låtit dig framföra fordon du inte har körrätt till. Ifall du som 14 år vill prova på att köra moped, traktor eller något annat fordon är enda alternativet att du gör det på ett ingärdat område dit utomstående trafik inte har möjlighet att ta sig. T.ex. en äng med staket runtomkring.

Hälsar polisen Johanna

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

Kysy oma kysymys

Lähetä kommenttisi

HUOM! Esitä kysymyksesi kysy pois-osiossa.

Om man har redan B-Körkort, förlorar man det om man blir tagen av polisen med en trimmand moped?
Lue lisää

Vad är det som gäller i dagens läge om man har cykel med hjälpmotor? Ska man ha en likadan försäkring som elscooter?
Lue lisää

https://www.traficom.fi/sv/aktuellt/preciseringar-gallande-programmering-och-andringar-av-motorer-i-fordon


För utsläppens del betraktas en utredning från en godkänd sakkunnig eller teknisk tjänst el...
Lue lisää

Vad händer om man kört i polisbilsradaren för fort får de ta bort körkortet i efterhand?
Får de alltså ta körkortet av en då nån vecka efter?
Lue lisää