Luktar illa?
15.06.2017
Hejsan. Jag har länge gått runt och tänkt att jag luktar illa som person. För ett tag sen fick jag Baktriell vagions som jag nu har fått bort men varje gång jag gör något tex sitter på tunnelbanan , går förbi någon , kramar någon osv skäms jag, jag har hela tiden i tanke att jag Luktar illa!
Jag tror inte det har något med mitt underliv som gör att jag luktar eftersom jag har varit hos gyn och de sa att jag var frisk där nere.
Så det måste vars något annat.
Jag märker på folk hur de tycker det luktar illa genom att snyfta och skrynkla med näsan. Jag känner inte själv att jag luktar illa och jag sköter min hygien väldigt bra., jag duschar varje dag , använder deo, parfym osv.
Jag vet inte vad som gör så att jag luktar så illa att folket tillochmed reagerar, jag har fått smått socialfobi och vill stanna hemma hela tiden. Jag börjar må psykiskt dåligt över det Snälla hjälp mig
Jojo

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.06.2017
Hej,
Hmm.. ingen lätt sak att svara på såhär på avstånd. Du skriver att du duschar alla dagar, och att du använder deo. Oftast vet man ju ändå om ifall man luktar svett eftersom man kan känna det själv. Det man kanske inte vet om lika lätt själv är ifall ens kläder luktar mögel? Om man har en fukt/mögelskada hemma så börjar alla kläder lätt lukta mögel, och det är inte alltid man märker det själv eftersom man hela tiden vistas i lukten själv. Så fundera lite över stället där du bor och om det kunde vara det?
En annan sak man kanske inte märker själv är om man har dålig andedräkt p.g.a. tandsten eller beläggning i halsen. Det kan isåfall en tandhygienist hjälpa dig med. Oftast kan också en tandläkare/sköterska svara ärligt på frågan huruvida man har dålig andedräkt eller inte, och då kan man ju göra någonting åt saken.
Men det lättaste skulle kanske vara om du har någon god vän som kan svara ärligt då du frågar. Säg att det är viktigt att du får veta eftersom det bekymrar dig och du inte vill gå omkring och fundera på saken.
Jag hoppas att du vågar ta tag i saken och be någon svara ärligt så att du sedan kan lösa problemet, istället för att det skall leda till att du blir osäker och börjar sitta hemma.
Kram
Tessi