Magknip?
27.01.2016
Hej!
Jag vaknade upp med världens magknip. Jag kommer få mins mens om ca 5 dagar. Kan pms orsaka magknip? Känner mig väldigt öm i nedre delen av magen. Tog en smärtstillande tablett och det hjälpte lite.

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
05.02.2016
Hej!
Äsch, du borde ju ha fått svar med detsamma - ursäkta att vi av någon anledning missade din fråga :(. Vi kan bara skylla på att vi är människor med mycket att hålla i huvudet här.
Kanske det redan har visat sig varför du hade magknip? Om det gick om efter ett tag, så kanske det berodde på något du ätit eller på någon magbakterie (det går ju många magsjukor i Österbotten just nu)? Så länge det inte höll i sig länge eller blev värre, så var det knappast skäl att uppsöka läkarvård för att kolla upp det. Exempelvis en mera ihållande smärta runt naveln eller i magens nedre högra del kan ju ha varit blindtarmsinflammation, men försvinner inte av sig själv. Är knipet redan över, så behöver du troligen inte oroa dig.
Eller så har kanske mensen kommit lite tidigare än normalt? Få kvinnor har riktigt regelbunden mens och i ett vanligt liv så förändras vi nu som då (även efter puberteten) utan att märka det - alltså exempelvis kan hormonerna förändras lite, helt naturligt, vilket kan leda till förändringar i mensen. Visst kan det även påverka PMS:en till en del, men det är kanske inte så vanligt att plötsligt få stark magknip som PMS-symptom om du aldrig haft det förr. Ömheten kan nog höra till PMS - kanske du haft det förr, men inte lagt märke till det på samma sätt när du inte hade magknip också?
Som sagt, kanske orosmolnen redan blåst bort för länge sedan, men återkommer knipet är det skäl att kolla upp det med en läkare.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott