Mellanblödningar
05.05.2025
Hej! Kan mellanblödningar bero på bv? Efter min behandling för bv har de försvunnit. Har haft klamydia men efter behandling för det har dem inte försvunnit.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
05.05.2025
Hej,
Det är svårt att ge ett helt tydligt svar på din fråga. Det vanligaste symtomet vid bakteriell vaginos är att flytningarna börjar lukta annorlunda. De kan också ändra färg något men de brukar i allmänhet inte bestå av helt klart blod utan i så fall snarare blodblandade gulaktiga flytningar. (dock vet jag ju inte hur dina mellanblödningar har sett ut, om de har bestått av klart blod eller blodblandad flytning.)  Men det finns jättemånga fenomen i kroppen som är väldigt individuella, så på basen av din fråga så kan jag inte heller utesluta att dina mellanblödningar skulle bero på bakteriell vaginos.
Huvudsaken är att du har fått hjälp om du upplever problem med ditt underliv. Bakteriell vaginos kan t.ex. vara vanligt vid klamydiainfektioner, och som jag förstår det på din fråga så har du blivit behandlad för det. Om dina mellanblödningar och andra symtom nu har upphört så är det en bra sak, men tveka inte att kontakta preventivrådgivningen om du har frågor eller upplever symtom från underlivet som gör dig osäker.
Kram,
Tessi