Mens och ppiller
01.08.2022
Hej! Slutade med ppiller i mitten på maj ungefär, efter att ha ätit dem (yaz) i ca 3,5 år. Har fortfarande inte fått min mens tillbaka men efter en enkel googling har jag förstått detta är normalt att det tar några månader innan den kommer igång? Jag och min pojkvän började använda kondom genast jag slutade med dem så borde ju inte vara gravid men blir ju endå orolig när mensen inte kommer.. sen jag slutade med ppilleren har jag också haft värmevallningar vilket jag upplever som väldigt jobbigt men de har minskat lite nu tycker jag och kommer inte lika ofta. Har även förstått att detta symptom verkar bero på att östrogen mängden har ändrat då jag slutade äta det varje dag.. så det jag egentligen vill veta är att få lite bekräftelse bort sett från googel att detta är normalt och att jag bara ska vänta att mensen kommer? och då hoppeligen sluta få plötsliga svett skov ( värme vallningar) ? Lite orolig
Malin W N

Kätilö ja seksuaalineuvoja Malin Vastaa
02.08.2022
Hej,
Som du även hade läst, så kan det det mycket riktigt ta upp till 6 månader innan mensen kommer tillbaka efter avslut med hormonella preventivmedel, och för alla är detta såklart väldigt olika. Det är jätte viktigt att ni skyddar er, så fortsätt med kondomanvändningen ifall ni ej önskar bli gravida! Det många inte kommer ihåg är att ägglossningen alltid SKER INNAN mensen kommer, det är alltså vid ägglossningen man blir gravid.
Minns du hur din menscykel var innan du började med p-piller? Om den var väldigt oregelbunden då kan den även vara det nu igen, vilket också kan vara orsak till dröjning. Men du ska inte vara orolig, så länge inte en graviditetsrisk finns så kommer mensen snart att komma, och även dina vallningar kommer upphöra.
Kram!
Malin