Mens var 2 vecka.
23.11.2016
Hej,då jag fick mens första gången var det som vanligt,nu får jag mens var andra vecka (14 dagar mellanrum).Och det kommer ganska mycket.Jag mår inte dåligt förutom det vanliga men jag vet inte om det är normalt med 14 dagars mellanrum.Oroar mig alltid då det närmar sig.Undrar en 13-årig tjej. Josse345

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
28.11.2016
Hej.
Med tanke på din ålder är det helt normalt att mensen kan vara oregelbunden, och att den antingen kommer oftare än en gång i månaden eller mer sällan. Oftast brukar det reda upp sig av sig själv, men det kan ta månader eller t.o.m. år. Beroende på hur länge det har pågått, att din mens har kommit så ofta, så kan du antingen fortsätta att vänta på att mensen förhoppningsvis blir mer "normal", eller också kan du gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare.
Om det skulle vara så att du är väldigt trött på att ha mens så ofta, och vill att mensen skall bli mer regelbunden så kan du börja äta p-piller. Det är ganska vanligt att tjejer börjar äta p-piller för att mensen skall bli mer förutsägbar. Dels blir den regelbunden, dels brukar man blöda mindre och så brukar mensvärken bli lättare. Men det är naturligtvis bara du själv som kan bestämma om du vill börja äta piller eller inte, eller om du hellre väntar och ser.
Det vanligaste är att mensen kommer en gång i månaden, men det är inte heller direkt "onormalt" att mensen kommer oftare än så. Och det är inte farligt, så det är bara att ta det lugnt. Följ med lite och fundera på hur du skall göra, det ordnar sig nog.
Kram
Tessi