Mental träning
22.09.2015
hej! hur kan man träna mental träning hemma? finns det något program som man ska göra varje dag eller något? för nu känner jag att dåliga tankar börjar ta över och jag ska vinna över dem. :)

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
28.09.2015
Hej!
Först: en stor guldstjärna till dig för två saker: för att du själv känner av att okej, nu börjar de dåliga tankarna ta över (det är inte alla som märker det) och för att du tar tag i det och tänker göra något åt det! Super, vännen!! <3
Sedan kort om mental träning: när man talar om mental träning brukar det kopplas ihop med idrott, sport och rent kroppsliga prestationer. Typ att om du använder en bra mental träningsmetod blir du bättre på att möta motgångar inom din idrottsgren och bättre på att peppa dig själv till vinster. Är det det du vill ha, eller är tankarna mera negativa känslor och kritiska tankar om livet i allmänhet? Om det är för ditt tränande som du vill ha tips på mental träning, så finns det massor om du helt enkelt googlar på orden mental träning. Tex den här såg seriös ut, även om den riktar sig till elitidrottare, http://mentaltraning.com/
Om det är mera allmänt, så finns det mycket mer du kan testa. Nätet är alldeles proppfullt med olika tips, träningsprogram, metoder osv, det gäller egentligen bara att hitta det som passar just en själv, som "smakar rätt". Det kan vara lite kinkigt för oss att veta om just du gillar mera mental avslappning eller att träna upp självkänslan, om mindfulness är din grej eller om du borde använda dig av någon terapiform, som KBT på nätet. Men du hittar nog de bättre ifall du googlar på just ord som mental träning, stärka självkänslan, mindfulness, mental avslappning, självmedkänsla, stärka självbilden, hjälp mot (fyll i tex depression, ångest, tvångstankar eller annat som kunde beskriva just din typ av tankar) (eller ord som behandling mot eller terapi för)... Vill du söka på engelska blir det kanske ord som mental training, self esteem, mindfulnes, relaxation, self-compassion... Kolla också vad de säger på Psykporten, https://www.mielenterveystalo.fi/sv/nuoret/Pages/default.aspx. Där hittar du både självhjälpsknep och folk att söka hjälp av.
Likadant är det med biblioteken, de har hylla upp och hylla ner med olika självhjälpsböcker för de här sakerna - och där kanske det känns lite bättre att bläddra lite och känna efter vad som kan tänkas passa?
Ett annat tips är såklart att faktiskt anlita en mental tränare, livscoach eller terapeut - på samma sätt som folk brukar anlita personliga tränare när de vill komma i kroppslig form så kan man ju behöva hjälp med att komma i mental form eller komma ur mental ohälsa. Visst kan man försöka träna kroppen själv, men risken finns ju dels att man gör något direkt fel och får skador av det och dels att man ska slå in på negativa tankebanor och bli mer missnöjd och ledsen. Samma gäller det mentala - det ÄR så mycket lättare då man har någon som styr en rätt, någon att fråga och någon att bolla tankarna med. När du får direkt hjälp och stöd och bra metoder av någon som kan just det mentala på sina fem fingrar, så blir det ju såklart effektivt. Mentala tränare hittar du också om du googlar, eller så kan du checka ifall vår expert Melinda på mindbodybalans.fi skulle vilja ge dig lite råd via mejl ;) Du kan också gå till skolans kurator och be om mera psykiska övningar - kuratorer brukar samla på sig en massa bra metoder, knep och erfarenheter som kan hjälpa eleverna med just skadliga tankar.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott