Menkat
14.03.2023
Siis mulla on vähä aikaa sitte alkanu menkat ja ku pitäis koulussaki vaihtaa side mut ku en viiti mennä vessaan ku pelkään et se ovi jää lukkoon nii en tiiä mitä teen Simpukka
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
14.03.2023
Hei ja kiitos yhteydenotostasi!
Olipa hienoa että laitoit meille viestiä, kun huomasit että sinua huolettaa! Oletko sinä aiemmin pelännyt, että koulussa ovi lukittuu vai liittyykö tämä asia juuri kuukautisiin tai siihen, että vessassa täytyy olla menkkojen aikaan hieman kauemmin kuin tavallisesti, kun side täytyy vaihtaa?Oletko ennen pystynyt käymään vessassa koulupäivien aikana?
Ensinnäkin tuli mieleeni, että voisitkohan pyytää jotakuta läheistä ystävääsi avuksesi? Jos hän voisi vahtia vessan ovella niin kauan, että olet valmis ja sinun ei tarvitsisi silloin lukita ovea. Sitten kun tuntisit olosi jo varmemmaksi, voisitte ehkä alkaa harjoitella vessassa käymistä siten, että uskaltautuisit lukitsemaan oven, mutta ystäväsi jäisi odottamaan vessan oven taa. Silloin voisit luottaa siihen, että vaikka ovi jäisikin lukkoon, niin ystäväsi saisi välittömästi siitä tiedon ja voisi hakea apua eli jonkun, joka saisi oven auki vessan ulkopuolelta? Koulun vessaan jumittuminen on lähtökohtaisesti melko turvallista: koulussa on paikalla paljon ihmisiä, jotka auttavat sinua saamaan oven nopeasti auki. Vessan ovet on myös helppoja avata, ne eivät ole onneksi raskaita ulko-ovia.
Toisaalta mietin kovasti sitä, että mihin pelkosi perustuu? Onko sinulle joskus aiemmin käynyt niin, että olet joutunut vessaan tai muualle jumiin? Joskus meidän mielemme voi kehitellä tämänkaltaisia haasteita meille ja juurisyyt voivatkin olla jossakin kauempana. Onko sinulla taipumusta murehtia asioita muutenkin etukäteen tai onko sinulla taipumusta paniikkioireiluun?
Paniikkioireilu saattaa tuntua kehollisina tuntemuksina. Paniikki saattaa tuntua esimerkiksi sydämentykytyksinä, vapinana, hengenahdistuksena tai vatsavaivoina, näin muutamia mainitakseni. Syyt siihen miksi panikoidumme tai mikä laukaisee kenessäkin paniikkia, ovat moninaisia eli riippuvat ihmisistä. Joskus me saatamme kuitenkin alkaa pelätä joitakin arkipäivään kuuluvia tilanteita hyvinkin voimallisesti, emmekä edes osaa sanoittaa miksi me panikoidumme niistä asioista niin paljon. Tällaiset asiat saattavat alkaa haitata arkista elämäämme paljonkin ja voimme alkaa vältellä sellaisiin tilanteisiin joutumista. Joskus esimerkiksi pelko vessaan jumittumisesta voi liittyä esimerkiksi klaustrofobiaan, jolla tarkoitetaan ahtaan paikan kammoa. Tällöin ihminen saattaa kovasti ahdistua pelkästä ajatuksesta, että hän olisi suljetussa tai lukitussa tilassa.
Haluan muistuttaa ja rauhoittaa sinua, että niin kuukautiset, siteen vaihtaminen kuin suljettujen tilojen pelotkin ovat ihmisten elämään kuuluvia asioita. Se tarkoittaa sitä, että niistä voi puhua avoimesti ja niihin voi saada tukea ja apua. Näin aikuisena näkisin, että ehkä ongelmasi ei niinkään ole kuukautiset ja siteen vaihtaminen, vaan ahdistus joka tulee vessaan lukittumisen pelosta.
Kun me pelkäämme jotain, on pelosta hyvä puhua jollekulle. Silloin meidän tunteemme usein helpottuu jo vähän. Tilanteessasi kehottaisin sinua lämpimästi hakeutumaan jonkun turvallisen aikuisen luo, jonka kanssa voisit käsitellä tätä asiaa. Onko sinulla isompaa sisarusta, turvallista vanhempaa, mummoa tai opettajaa, jolle voisit uskoutua asiasta? Myös kuraattori, terveydenhoitaja tai nuorisotyöntekijä osaisi varmasti auttaa sinua ajatustesi kanssa. Koulun henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus eli mikäli kerrot asiastasi esimerkiksi terveydenhoitajalle, jää asia teidän väliseksenne. Ehkä kuraattorilla tai terveydenhoitajalla voisi olla myös konkreettisia ehdotuksia siihen, kuinka siteen vaihtamisen aikaiset vessakäynnit voitaisiin hoitaa siten, että kokisit olosi turvalliseksi. Ehkä saisit käydä vessassa jossakin muualla, esimerkiksi terkan vastaanoton vessassa? Tai oppituntien aikana? Parasta kuitenkin aikuiselle puhumisessa on se, että aikuinen osaisi katsoa tilannettasi laajemmin kanssasi, esimerkiksi voisi auttaa mahdollisissa tunteissa, jotka voivat näkyä tällaisina pelkoina.
Toivon sinulle paljon rohkeutta,
Halit,
t. Stinke