Oudot menkkakivut ahdistaa
13.03.2023
Ahistaa ihan hirveesti kun on kohta varmaa vuoden ajan tullu outoja menkkakipuja. En ees oo varma onks ne menkkakipuja, vai onko se jotain muuta minkä menkat vaan jotenki aiheuttaa emt. Aina kerran menkkojen aikana parin tunnin ajaksi tulee sietämätön kipu, jonka aikana ilman särkylääkettä en pysty pahimmillaan edes nousemaan seisomaan ja näkö lähtee lähes kokonaan joka kerta. Otin särkylääkkeen tai en, se kipu on aina pahinta mitä mä oon koskaan tuntenu. Netistä ei oo löytyny mitään saman kuuloisia oireita ja terkkarikin vähättäli vaan että ”ota vaan särkylääke, lähes kaikilla sun ikäisillä tulee menkkakipuja”. Hirveetä, kun ei yhtään tiiä mitä omassa kehossa tapahtuu ja miks, eikä kukaan auta. Nuorityttö
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
17.03.2023
Heippa!
No kuulostaapas ikävältä. Ja ikävältä kuulostaa myös se, että sinua ei
otettu tosissan kun kerroit terkkarilla kivuista. Menkkakivut voi joskus
olla todella kovia, ja kipujen kovuus tai niiden olemassaolo yleensäkin,
voi vaihdella naisen elämän aikana moneen kertaan. Usein alkuaikoina kun
menkat on vasta tulleet, kivut onkin kovempia. Ja kyllä, joskus tosiaan
myös kipu aiheuttaa sen että voi niin huonosti että oksentaa siksi.
Se, että muillakin on samanlaista, ei tarkoita sitä etteikö siihen
löytyisi apua. Suosittelisin kyllä käymään ainakin ehkäisyneuvolassa
juttusilla terveydenhoitajan kanssa. Siellä ne on erikoistuneet näihin
juttuihin. Käynti on aina ilmainen, ja saat tarvittaessa tavata
lääkärinkin. Voit myös mennä ihan omalle terveysasemalle lääkäriin,
taikka gynekologille, joka taas on naisten juttuihin erikoistunut.
Särkylääkkeitä on monenlaisia, ja sellaisiakin jotka auttaa nimenomaan
koviin menkkakipuihin. Ehkäisyneuvolasta voit myös (toki
terveyskeskuksestakin) saada ehkäisypillerit kuukautiskipujen hoidoksi.
Vaikka sinulla ei olisikaan tarvetta raskauden ehkäisyyn, niin
e-pillerit on ihan loistava apu monelle kuukautiskipuun. Joskus liikunta
auttaa, tai lämmin märkä pyyhe alavatsalle, alavatsan lämmin
suihkuttelukin. Useimmista kunnista ja kaupungeista löytyy
ehkäisyneuvola/perhesuunnitteluneuvola jonne voi varata ajan. Tai
tosiaan ihan lääkärille. Kannattaa kyllä jutella myös ihan vaikka äidin
kanssa ja pyytää häntä vaikka mukaan, tai muuta tukihenkilöä. Vaikka
kipuja on, ei se tarkoita että niistä täytyy kärsiä noin paljon.
Toivottavasti löydät apua pikaisesti!
Ihanaa kevättä sinulle,
Kristiina, seksuaalineuvoja