masennus
16.02.2018
Hei, musta tuntuu että mulla on masennus. oon jokapäivä surullinen/allapäin ja tuntuu että mikään ei nykyään saa mua enää hyvälle tuulelle niinkuin ennen. Koitin myös viiltelyä kun oli nii paha olla, ja se helpotti. Nyt olen kuitenkin viillellyt lisää ja arvet on näkyvissä ja hetki kyllä kestää ennen kun lähtevät pois. voin sanoa että oon joka pv allapäin ja se tekee halun että haluan viillellä pahaan oloon. En halu sanoo vanhemmille koska ne on kokenut jo kaikkea muuta hirveetä. En halua niitä huolestuttaa tällä mun asialla. Kouluun ei voi mennä sanomaan kuraattorille, koska se soittais heti vanhemmille ja sitä en halua! Haluisin vaan tietää että onko mulla masennus. Oon ottanut testejä netistä ja ne sanoo että on lievä tai vaikea masennus. Oon kavereille puhunut tästä ja on voinut vähän auttaa mua selviämäään näistä vaikeista ajoista mutta ei tietenkään pysty ymmärtämään mua, mun tunteita. Oon tuntenut näin jo jotain 1 kk. Oon myös ajatellut itsemurhaa mutta en sellasta tee koska tiiän että se ei ole oikea ratkaisu tähän. Mielessä kuitenkin käynyt ja toivottaasti mieli ei muutu sen suhteen. Mulla on siis henkisesti huono olla ja tuntuu siltä että en tunne mitään sisältäpäin, että olisin niinku rikki. Että onhan niitä kavereita koulussa kenen kaa voi olla mutta, mä en jaksa olla niiden kanssa. mua ei huvita enää tehdä mitään. Haluan olla vaan rauhassa, yksin huoneessa, ja olla esim puhelimella. että mun motivaatio on suoraansanottuna melkeen kaikesta vähentynyt. Koulusta, harrastuksista ja muusta ajanvietteestä mitä tehdään muiden kanssa. masennus
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
27.02.2018
Hei ja kiitos viestistäsi!
Haluat tietää, onko sinulla masennus. Kerrot, että sinun on henkisesti huono olla ja lisäksi olet myös viillellyt sekä ajatellut itsemurhaa. Olet myös jutellut asiasta kavereillesi, mutta et haluaisi, että vanhempasi saisivat tietää tilanteestasi.
Masentunut henkilö usein vetäytyy syrjään, voi viillellä tai pohtia itsemurhaa, myös kaverit ja harrastuksetkin usein lakkaavat kiinnostamasta. Masentunut voi kokea, että mikään ei oikein tunnu miltään. Viestisi perusteella sinullakin ilmenee kyseisiä oireita. Kaiken kertomasi perusteella vaikuttaa siltä, että sinun on hyvä hakeutua terveydenhuollon ammattilaisten arvioitavaksi oireidesi kanssa. Diagnoosin voi tehdä vain terveydenhuollon ammattilainen. Masentuneella voi lisäksi ilmetä erilaisia nukkumiseen ja syömiseen liittyviä muutoksia ja ongelmia sekä jatkuvaa uupumusta. Lisää masennukseen liittyvistä asioista voit lukea Masennusinfon (http://masennusinfo.fi/) ja Nuorten mielenterveystalon sivuilta (https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/Pages/default.aspx).
Masennus on siis sairaus, joka ei ole sinun vikasi. Jos tuntuu, että on sairastunut, kannattaa hakea apua, jotta sairaudesta olisi helpompi toipua. Kerroit, ettet halua kertoa vanhemmillesi tilanteestasi, etteivät he huolestuisi. Vanhempien tehtävä on kuitenkin huolehtia lapsestaan. He varmasti toivoisivat sinun kertovat heille, jos sinulla on huolia. Uskon, he myös auttaisivat ja tukisivat sinua mielellään masennuksesta toipumisen ja hoitoon hakeutumisen kanssa.
Vaikka aluksi voi tuntua epämukavalta kertoa omasta tilanteestaan ammattilaiselle, kannattaa silti olla rohkea ja tehdä se. Koulusi terveydenhoitaja on esimerkiksi juuri sitä varten, että hänen luokseen voi mennä, jos on huolestunut omasta terveydestä. Hän osaa auttaa sinua parhaalla mahdollisella tavalla, jotta olosi paranisi, elämä alkaisi tuntua normaalilta ja kaverit ja harrastukset alkaisivat taas kiinnostaa. Terveydenhoitajasi osaa arvioida tilannettasi ja auttaa sinua löytämään juuri sinulle sopivat hoitokeinot.
Hienoa, että sinulla on kavereita, joille pystyt puhumaan tilanteestasi. Niin kuin itsekin olet todennut, omista huolista juttelu jonkun kanssa helpottaa ainakin hieman oloa. Kavereiden ja muiden läheisten tuki myös edistää masennuksesta toipumista. Olisikohan sinun mahdollista myös jutella jollekin turvalliselle aikuiselle, vaikkapa sukulaiselle tai jollekin perhetutulle tilanteestasi, mikäli et vanhemmillesi halua jutella? Turvallinen aikuinen voisi myös olla tukenasi terveydenhoitajalle hakeutumisen kanssa. Voit myös ottaa kaverin tueksi, jos päätät mennä juttelemaan terveydenhoitajalle. Toivottavasti saat pian tarvitsemaasi apua.
Lisää tuki- ja apukeinoja löydät Nuortenelämä.fi-verkkopalvelumme sivuilta (https://www.nuortenelama.fi/tuki-ja-kriisipalvelut).
Paljon voimia ja jaksamista sinulle, olet arvokas nuori!
Terveisin, Riina – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.