Masennus
16.04.2018
Minulle diagnosoitiin vaikea masennus ja keskivaikeaa ahdistusta noin 1 ja puoli kuukautta sitten. Viiltelen ja en voi elää ilman sitä koska on nii paha olla että en pärjää ilman sitä. Kuraattorilla käyn koulussa puhumassa ainakin kerran viikossa ja se on ihan hyvin auttanut, mutta illat sitten aina ovat erittäin vaikeita. Minulla on itsetuhoisia ajatuksia ja aika usein haluan tappaa itseni jotta kaikki loppuisi kun en enää vaan jaksa tätä tuskaa. Minulle varattiin aika lasten ja nuorten vastaanotolle ja sinne pääsen kohta. Kuraattori sanoi että jos oloni ei parane niin osastolle meno olisi myös sitten yksi vaihtoehto jos olo ei muutu, vaan pahenee. Siitä haluisin kysyä. Minä haluaisin mennä osastolle. Minua ahistaa ollla tässä kaikessa mukana tällä hetkellä. Koulussa, harrastuksissa ja kaikkialla muualla. Luulen että osastolle meno voisi auttaa minua vähän. Haluisin päästä tästä kaikesta ainakin hetkeksi pois. Onko minun mahdotona päästä millekkään osastolle, koska haluaisin todella. Osasto masennus
Camilla Pitkanen3

Psykiatrinen sairaanhoitaja ja psykoterapeutti Camilla Vastaa
23.04.2018
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Sinulla on mahdollisuus mennä osastolle jos itse sitä haluat. Se on varmasti tässä vaiheessa ihan hyvä ratkaisu jos kurattorien käynnit eivät ole tarpeeksi auttaneet ja viilteleminen on jatkunut. Kerrot myös että haluat päästä hetkeksi pois. Osastohoito tarjoaa sen mahdollisuuden. Siellä on henkilökunta ympäri vuorokauden, eli sinulla olisi aina joku johon luona voit mennä kun sinua ahdistaa. Tärkeintä osastolla on että kerrot aina avoimesti miltä sinusta tuntuu. Henkilökunta voi tukea ja ohjata miten sinun pitäisi suhtautua näihin viiltelemisajatuksiin ja yhdessä yritätte selvittää missä tilanteessa ne tulevat. Henkilökunnalta opit myös paljon erilaisia asioita kuinke itse voisit hallita näitä ajatuksia ja mistä ne johtuvat.
Kerro kuraattorillesi seuraavan kerran että sinulla on toiveessa osastohoitojakso.
Terveisin
Camilla