Olenko hullu?
27.05.2017
Hei, täällä 15- vuotias tyttö.
Olen jo kauan miettinyt, mikä mieltäni ja ajatuksiani vaivaa.
Minusta tuntuu, että olen jollain tavalla todella outo. Vuosien aikana on ollut monen laisia oireita: Olo on ollut todella epätodellinen, tavallaan kuin koko muu maailma vain pyörisi ympärillä ja eläisi, mutta itse vain ihmettelisi. Tuntuu myös siltä kuin olisin todella erilainen kuin muut, aivankuin kellään ei olisi samanlainen ajatusmaailma ja kukaan ei ymmärtäisi. Oloni on välillä sekava ja väsynyt. Olen myös hyvin vaihteleva ihminen... koulussa toista ja kotona toista, olen eri paikoissa kuin eri ihminen. Jollain kummallisella tavalla ajatuksenikin ovat todella outoja. On vaikeaa kuvailla, mutta ajattelen todella kummallisia asioita arjen eri hetkistä. Tuntuu kuin pää sekoaisi. Olen myös kuullut ajatuksissani esim. Äitini ääntä, mutta en muista onko hän koskaan edes sanonut niin. Esimerkki tilanne aivan arjesta: jos nään leipäpussin pöydällä muistelen, että olikohan äitini käskenyt minun syödä tuosta ja kuulen päässäni kuin äiti olisi sanonut sen, että "ota siitä välipalaa, pöydällä on leipäpussi", mutta hän ei silti ole sanonut niin... ( myöhemmin on selvinnyt, että hän ei ole käskenyt syödä siitä)
Tuo on mielestäni todella outoa. Näin ei kuitenkaan tapahdu kovin usein. Muutenkin pääni sisässä pyörii paljon asiaa. Välillä rakastan elää ja välillä se tuntuu kamalalta. Joskus elinvoima on 100% joskus väsyttää henkisesti eikä jaksaisi. Toivoisin saavani tietää, että olenko tosissani jotenkin sekaisin... tuntuu vain niin väsyttävältä kun muu maailma on niin vierasta. Yksinäinen olo on miltei koko ajan, vaikka ympärillä on paljon välittäviä ihmisiä.
Kiitos jo etukäteen. Outo
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
30.05.2017
Hei!
Kiitos sinulle kysymyksestäsi. On hienoa kuulla, että sinulla on välittäviä ihmisiä ympärilläsi. Joskus omista asioistaan voi olla vain vaikeaa kertoa toiselle. Oletko aiemmin hakenut tietoa olotiloihisi liittyen tai kertonut tilanteesta kenellekään muulle? Kiva, että löysit tiesi meille.
Kertomasi tilanteet voivat johtua monestakin eri asiasta, mutta joskus taustalla voi olla yksi ja sama syy kaikkeen. Välillä voi murrosiässä esimerkiksi väsyttää ja mielialatkin saattavat vaihdella. Olipa ihminen minkä ikäinen tahansa, voi tuo yksinäisyyden tunnekin vaivata aika ajoin, vaikka ympärillä olisi paljon muita ihmisiä. Lisäksi meillä kaikilla ihmisillä on eri rooleja elämässämme; koulussa esimerkiksi olemme oppilaan roolissa ja saatamme käyttäytyä vähän paremmin kuin esimerkiksi kotona, jolloin olemme tyttären tai pojan sekä mahdollisesti sisaruksen roolissa. Oma vireystilakin vaikuttaa suuresti siihen, miten havainnoimme maailmaa. Kaikki oireet yhdistettynä voi tila viitata kuitenkin johonkin muuhun kuin ihan tavalliseen murrosikään.
Millaisissa tilanteissa tällaisia kuvaamiasi sekavia tunteita tai noita "väärin kuulemisia" tapahtuu? Oletko ollut stressaantunut, väsynyt, tai vaelteleeko ajatuksesi niin, että on vaikea keskittyä? Missä kaikissa paikoissa tätä tapahtuu? Tapahtuuko koskaan mainitsemiasi tilanteita, jos olet paneutunut johonkin kiinnostavaan askareeseen? Kerroit, että kuvaamasi oireet ovat olleet sinulla jo vuosia, eli onko tällaista ollut suunnilleen niin kauan kuin muistat? Onko menneisyydessäsi tapahtunut mitään suurta traumaa? Joitain tapahtumia voisi ehkä selittää ihan vain mielikuvituksella, esimerkiksi tuossa leipäpussi-episodissa. Joskus kyse voi olla vakavammastakin asiasta. Tällaisia ovat vaikkapa tilanteet, joissa ääni käskee sinua tekemään jotain pahaa.
Näin netin kautta on vaikeaa sanoa, mikä sinun tapauksessasi voisi olla kyseessä. Oireesi voivat hämmentää sinua ja siksi kannattaa jutella asiasta terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa, jolloin sinua voidaan haastatella tarkemmin ja antaa diagnoosi, jos siihen olisi aihetta. Sinua voisi hyödyttää harha-aistimuksista koottu pieni tietopaketti Terveyskirjaston sivuilta. Jos jokin aihe kiinnostaa enemmän, on oikeassa reunassa lisää tietoa kyseisestä aihealueesta. Voit perehtyä tarkemmin myös Nuorten Mielenterveystalon sivuihin, joista voi löytää tietoa ja apua omaan tilanteeseensa. Meitä ihmisiä kun on erilaisia, niin ei kannata turhaan pelästyä. Lääkäri sitten auttaa sinua, jos jotakin ilmenisi. Aina voi puhua läheiselle aikuisellekin, jo tunteiden purkaminenkin auttaa ja voitte yhdessäkin tutustua noihin mainittuihin sivuihin.
Toivottavasti asia selviää ja voit hyvin. Paljon tsemppiä ja iloista loppukevättä!
Toivoo Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.