Pelottaa
07.10.2017
Ainaku rupeen nukkuu tai on joku pimeä tila minne pitäs mennä niin mua alkaa pelottaa. Mä saan kuumia aaltoja ja hikoilen iha hirveesti. Tarkkailen ympärille koko ajan ja pelkään. Mä pelkään monia asioita mutt viime aikoina oon saanu päähäni semmosen tyypin jota ei voi nähdä valossa mutta pimeessä voi. Jos hahmoa ajattelee paljon ja uskoo siihen niin vähäniinku se muuttuu oikeeks mutta jos sitä ei ajattele nii sitä ei oo olemassa. Mutta ku yritän olla ajattelematta hahmoa nii ajattelen sitä entistä enemmän.
Mietin ett onko tää joku ahdistuneisuus tai paniikkihäiriä juttu vai oonko hullu tai jtn. =enminä
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
20.10.2017
Hei,
et sinä hullu ole.
Usein ihmiset "näkevät mörköjä" pimeässä, se kertoo vain ihmisten vilkkaasta mielikuvituksesta. Monesti auttaa, kun jättää jonkun pienen yövalon päälle nukkuessa. Voisit kokeilla tätä keinoa.
Minä huolestuisin tilanteesta sitten, kun pelko alkaa ottaa voiton arjesta suoriutumisesta tai kokonaan nukkumisesta eli et esimerkiksi pääse kouluun/töihin väsymyksen takia.
Asiasta kannattaa jutella vaikka kaverin tai vanhempien kanssa, niin huomaat, että melkein kaikki meistä on joskus kärsinyt samasta asiasta.
Mutta mikäli jos koet, että asia muuttuu niin suureksi ongelmaksi, että se hallitsee elämääsi, niin kannattaa ottaa yhteyttä kouluterveydenhoitajaan.
terveisin, Anu - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.