Sairaus?
01.01.2023
Epäilen sydänsairautta ja olen tuntenut myös oireita. Olen maininnut asiasta vanhemmilleni, mutta heitä ei oikein kiinnosta asia. Olen myös erittäin ujo ja koen etten uskaltaisi mennä terkkarille puhumaan. Haluaisin apua, koska kärsin myös hengitysvaikeuksista. Ja koulu alkaa tuntua inhottavalta ja siltä ettei jaksaisi, kun koko ajan hengitän raskaasti ja yritän myös piilottaa sitä muilta. Pahin pelkoni on että kuolisin nuorena. Minulla ei ole oikein motivaatiota puhua enää äidille, koska häntä ei kiinnosta (hänellä ei ole mitään päihderiippuvuutta tai sairautta) hän sanoo vain no ei se ole vakavaa, muttei tiedä kuinka paljon kärsin oireista. Välillä sattuu sydämenkohdalta niin että pelkään kuolemaa ja mietin myös, että soittaisiko äiti minulle edes ambulanssia. Olen kiitollinen jos vastaatte ja neuvoisitte, että mitä voisin tehdä. Kiitos jo etukäteen!!
Ronnjaa
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
02.01.2023
Hei ja kiitos kysymyksestä!
Ikävä kuulla, että sinulla on hankala olla. Onpa hyvä, että otit asiaksesi kirjoittaa meille!
Voisiko olla niin, että äitisi ei ehkä ole ymmärtänyt kuinka paljon asia mieltäsi painaa ja kuinka vakavasti koet olotilasi vaikuttavan sinuun? Varmasti sinulle soitettaisiin ambulanssi, mikäli tarve olisi. Suomessa on laki, jonka mukaan ketään ei saa jättää heitteille tai auttamatta silloin kun tarve on. En tietenkään tunne äitiäsi tai tiedä suhteestanne, mutta olen silti melko varma että hyvinvointisi on hänelle kuitenkin tärkeää. On surullista kuulla, että mietteissäsi joutuisit ilman apua!
Kerroit olevasi ujo, minkä vuoksi sinua jännittää mennä puhumaan terkkarille asiasta. Haluan kuitenkin rohkaista sinua ottamaan yhteyttä joko terveysasemallesi (voit soittaa suoraan ajanvaraukseen tai tehdä ajanvarauksen verkossa) tai voit lähestyä koulussa terveydenhoitajaa. Mikäli koulussasi on esimerkiksi koulucoach, voisit pyytää häntä tulemaan kanssasi vastaanotolle koulussa tai odottelemaan sinun kanssasi odotushuoneeseen. Ehkä se toisi tukea? Muista, että koulucoachit ovat myös ammattilaisia ja he ovat olemassa juuri tämänkaltaisia tilanteita varten!
On totta, että sydänsairauksia, - tai vaivoja voi esiintyä myös nuorella iällä. Se on kuitenkin harvinaista eivätkä oireesi korvaani kuulosta siltä. On kuitenkin sinun oikeutesi sekä sinun etusi mukaista, että asia tutkitaan. Näin saat paremmin mielenrauhan. Terveydenhuollossa ei naureta ongelmallesi, vaan heidän tehtävänään on poissulkea asioiden tai sairausten mahdollisuus. Terveyskeskuksessa sinusta voidaan ottaa esimerkiksi ekg eli sydänfilmi (sydänsähkökäyrä), jonka avulla voidaan mitata sydämen toimintaa. Terveydenhuollossa sinusta osataan myös ottaa muun kaltaisia kokeita, mikäli hoitajat tai lääkärit katsovat tarpeelliseksi.
Kerroit olevasi ujo, kärsiväsi raskaasta hengityksestä sekä siitä, että koulu tuntuu raskaalta, eikä vähiten johtuen edellämainitsemistasi asioista. Mieleeni tulee, että saatat kärsiä ahdistuksesta eikä paniikkioireiluakaan voida sulkea pois tämän tekstisi perusteella. Kerroit pelkääväsi kuolemaa, etenkin jos se koittaisi nuorena. Paniikkikohtaukset voivat aiheuttaa mm. sydänoireita, kuten tykytystä ja rintakipua sekä hengenahdistusta. Myös muut oireet ovat mahdollisia pahoinvoinnista huimaukseen. Paniikkikohtauksiin saattaa kuulua juuri kuvaamasi pelko kuolemasta. Jotkut pelkäävät kohtauksen iskiessä sitä, että he tulisivat jotenkin hulluksi.
Paniikkikohtaukset menevät usein ohi n. Kymmenessä minuutissa. Ahdistusta puolestaan esiintyy yleensä kauemmin. Myös ahdistus voi eskaloitua ahdistuskohtaukseksi. Tällaiset ahdistuskohtaukset ovat pidempiä, mutta yleensä lievempiä kuin täysi paniikki. Ahdistuskohtaukset voivat kuitenkin kestää jopa päiviä. Ahdistus itsesään (ilman kohtausta) voi olla hyvinkin pitkä olotila. Ahdistukseen kuuluu olennaisena osana mm. hengenahdistus, puristava tunne rinnassa, rintakipu ja korkea syke. Lisäksi voi tuntea mm. lihasheikkoutta sekä muita lukuisia fyysisiä oireita päänsärystä unettomuuteen. Lisäksi henkisellä puolella huolestuneisuuden, väsymyksen ja pelon tunteet ovat tuttuja ahdistuneelle. Ahdistunut (tai masentunut) henkilö usein kokee olonsa yksinäiseksi. Ahdistuneena helposti myös kokee tunteita esimerkiksi siitä, että ei ole tärkeä ja voi esimerkiksi kyseenalaistaa juuri oman äitinsä välittämisen.
Sekä paniikkioireiluun että ahdistukseen on saatavilla apua! Kehotankin sinua rohkaistumaan ja hakemaan itsellesi apua. Mitä nopeammin, sen parempi. Älä jää yksin! Hoitona käytetään usein esimerkiksi masennuslääkkeitä, mikäli tilanne sellaiseksi katsotaan. Mikäli kyse on enemmänkin paniikkioireilusta, voidaan tarvittaessa käyttää myös esimerkiksi beetasalpaajia, jotka rauhoittavat autonomista hermostoa, esimerkiksi vilkkaasti hakkaavaa sydäntä. Lääkärin arvion mukaan hoitona voidaan käyttää esimerkiksi tarvittaessa myös keskushermostoa rauhoittavia lääkkeitä. Lääkkeiden ei kuitenkaan tulisi olla ensisijainen hoitomuoto, vaan keskusteluapu muodossa tai toisessa on tärkeää. Terapiassa oireista kärsivä voi käydä läpi itseään sekä syitä mahdollisille ahdistusta laukaiseville tekijöille sekä ahdistuksen juurisyille. Ahdistuksen hoidossa myös riittävä uni, liikunta sekä oikeanlainen ravinto ovat avainasemassa. Lääkkeitä ei missään nimessä saa ottaa omin päin ilman lääkärin suositusta!
Nyt kehotan sinua ihan ensimmäisenä hakeutumaan terveydenhuollon piiriin. On hyvä sulkea pois myös muut mahdolliset selittävät tekijät. Esimerkiksi astma voi aiheuttaa hengitysvaikeuksia, ilmavaivat voivat todella heijastua sydämen kohdalla kipuina, mutta myös esimerkiksi hoitamattomat somaattisen puolen vaivat voivat heijastua henkisellä puolella. Nämä vaivat on hyvä sulkea pois. Naisilla myös mm. kuukautisten vuoksi rauta-arvot on hyvä tarkistaa. Mikäli rauta-arvot ovat kovin huonot, voivat nekin itsessään aiheuttaa mm. hengitysvaikeuksia. Mikäli fyysisellä puolella kaikki on ok, osaavat lääkärit varmasti auttaa sinua hakemaan oikeanlaista apua siihen, että henkinen puolesi saa tarvitsemaansa tukea. Muistathan myös, että myös henkistä puolta tulee hoitaa hyvin. Eli vaikka sydämesi olisikin fyysisesti kunnossa, ei se tarkoita sitä, etteikö sydämeesi voi sattua. Silloin vaiva täytyy hoitaa pois toisin keinoin.
Toivon sinulle oikein hyvää terveyttä ja onnellista juuri alkanutta vuotta sekä voimia,
halauksin Stinke