Ahdistaa
01.06.2016
Mua ahdistaa iha hirveästi. Jos oon vaikka mun kavereiden kanssa niin ei ahista tai perheen kanssa, mutta jos oon yksin mua ahdistaa ja pelottaa tosi paljon. Mun pitää olla koko ajan varuillaan jos jotain käy. Mua ahdistaa olla yksin ja silloin hengitys tuntuu raskaalta. Kun kerroin ahdistuksesta äidille niin se vaan sano että mulla on herkkä mieli. Kertokaa mikä voisi auttaa ahdistukseen. Mutta en halua ottaa yhteyttä minnekään hoitoon. PS
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
09.06.2016
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Ahdistuneisuus voi olla todella epämukava tunne. Ahdistus on kuitenkin alun perin luonnollinen reaktio pelko tai stressi tilanteeseen. Lyhytkestoisena se auttaa meitä toiminaan tehokkaasti ja muuttamaan tilannetta. Jos ahdistuksen syy on epämääräinen tai ahdistusta on jatkunut pitkään, se voi kuitenkin olla ikävä ja rajoittava kokemus. Kerrot, että perheen ja kavereiden kanssa sinua ei ahdista mutta yksinollessa sinua sekä ahdistaa että pelottaa. Onko ahdistuksen syy yksin olemisen pelko vai tuleeko ahdistus vaan selkeämmin esille yksinollessasi? Puhuminen ahdistuksesta yleensä auttaa ja on hyvä, että olet ottanut asian puheeksi äitisi kanssa. Me olemme kaikki erilaisia ja reakoimme tilanteisiin eri tavalla.
Se, että olisi herkkä ihminen, ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kuuluu potea ahdistusta. Jos ahdistuneisuus haittaa arkielämää, kannattaa hakea tukea. Tämä voi aluksi tuntua pelottavalta ajatukselta. Ahdistuneisuus on kuitenkin tavallinen vaiva sekä nuorilla että aikuisilla eikä tuen hakemista tarvitse hävetä tai pelätä. Olet kirjoittanut, ettet halua ottaa yhteyttä mihinkään hoitoon. Mikä on mielestäsi hoito? Turvallinen tukihenkilö joka ei edellytä mitään hoitokontaktia ja jonka luo voi vaan mennä keskustelemaan joitakin kertoja on esimerkiksi koulun kuraattori, terveydenhoitaja tai koulupsykologi. Heidän kanssa voit keskustella siitä, mikä ahdistaa ja he voivat auttaa sinua ahdistuksen lievittämisessä.
Jotkut koulupsykologit ja kuraattorit ovat vielä kesäkuun alussa töissä ja terveydenhoitajat ovat töissä vielä kesäkuun loppuun asti, joten heihin voi vielä tänä keväänäkin ottaa yhteyttä.
Annika Söderholm, koulupsykologi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.