Ateisti kristityn kanssa?
29.06.2023
Mä oon ihastunu yhteen tyyppiin, ja tunne on molemminpuolinen. Me ei seurustella ja ollaan molemmat sitä mieltä että se päätös tehää vasta ku nähään kasvotusten. Me molemmat kuitenki nähää tulevaisuus toistemme kaa, ja se ihmine vaikuttaa kaikinpuolin täydelliseltä. Tähän mennessä sen kehnoo tyylitajuu lukuunottamatta ei oo tullu vastaa mitää syytä miks mä joskus en enää pystyis olee sen kaa tekemisis romattises mieles. Kunnes täl viikol tää ihastus meni riparille ja kerto et taitaa legit uskoo jumalaa. Tietenki se on ihan ok mihin ikinä uskookaa mut oon ite ateisti joten mun on vähä vaikee kuvitella mite meijä maailmankuvat kohtais. Voi olla et mun ajatusmaailma on jotenki väärä ku mul tulee tämmöne tunne, mut mulla tulee aina tosi epämukava olo ku joku uskovainen puhuu mulle siitä miten esim kristinusko olis totuus. Enkä mä ny tarkota semmosta ”hyi vittu mitä sä uskot tommosta paskaa”, vaan enemmänki semmonen olo ku joku tulis naaman etee huutamaa vaikkapa siitä et koirat ois joku kasvilajike. Niinku on se ihan fine jos sä uskot siihe, mut ei sen tarvis vaikuttaa mun elämää mitenkää. Sen takii mua just pelottaaki se et mun ihastus uskoo jumalaa, että se sit vaikuttais munki elämää jos kuvitella et asiat oikeesti toimis just niinku nytte vaikuttaa ja vanhempana muutettais yhtee jne.. Miten semmone saatais toimimaa sillee et molemmilla olis hyvä olla toisen seuras? Uskomaton
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
30.06.2023
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi ja yhteydenotostasi. Onpa ihanaa, että ihastumisen tunne on molemminpuolinen! Kuulostaa siltä, että olet löytänyt ihmisen, jonka kanssa klikkaa ja yhteydenpito tuntuu hyvältä – se on pääasia. Kuvailet, että ihastuksesi vaikuttaa kaikin puolin täydelliseltä ja että voit nähdä myös tulevaisuuden tämän henkilön kanssa. On myös hienoa, että olet miettinyt tulevaisuuteen liittyviä asioita jo etukäteen, sillä se osoittaa että tunteesi on aito. Voin myös hyvin ymmärtää, että näiden asioiden miettiminen voi huolestuttaa ja jopa vähän pelottaa sinua. Välillä voi kuitenkin käydä niin, että kaiken loksahtaessa kohdalleen ja tunteiden herätessä toista ihmistä kohtaan syyllistyy yliajattelemaan asioita hieman. Hienoa, että olet rohkeasti ottanut yhteyttä tänne Decibeliin sinua askarruttavan asian tiimoilta, ei ole hyvä jäädä mietteidensä kanssa yksin :)
Kerrot, että ette vielä seurustele, sillä olette yhteisymmärryksessä päättäneet tekevänne sen päätöksen, kun näette toisenne kasvotusten. Tulkitsen kirjoittamasi perusteella, että ette ole vielä kasvotusten tavanneet. Mikäli asia on niin, kehottaisin sinua tapaamaan ihastuksesi ensin kasvotusten ja tunnustelemaan miltä kaikki tuntuu. Todennäköisesti kaikki on yhtä ihanaa, kuin viestitellessäkin, mutta voihan olla, että kasvotusten juttelu ei heti ole yhtä luontevaa kuin mitä se viestitellessä on ollut. Sitä ei kuitenkaan tarvitse pelästyä, vaan antaa keskustelun sujumiselle vähän aikaa. Ensitapaaminen voi nimittäin jännittää teitä molempia, jolloin toisen kanssa oleminen ei välttämättä ole niin luontevaa juuri sillä ensimmäisellä kerralla. Olethan varmistunut siitä, että ihastuksesi on se henkilö, joka hän sanoo olevansa, mikäli et vielä ole tavannut häntä kasvotusten? Netin kautta on yllättävän helppoa esittää olevansa joku toinen (käyttää jonkun toisen kuvia ominaan tms.). Ehkä olette puhuneet videopuhelua ja sitä kautta nähneet toisenne? Ensitapaaminen kannattaa kuitenkin sopia julkiselle paikalle kaiken varalta. Ihan vain jo siitäkin syystä, että voidaan rauhassa tutustua ennen kuin vieraillaan toisen kotona.
Jos kuitenkin tulkitsen kirjoittamasi väärin ja olettekin jo tavanneet, mutta teette päätöksen seurustelusta vasta seuraavalla kerralla, kun saatte mahdollisuuden tavata kasvotusten, voi olla hyvä kertoa ihastuksellesi avoimesti näistä sinua mietityttävistä asioista. Asia vaikuttaa vaivaavan sinua ja hyvän seurustelusuhteen perusta onkin juuri rehellisyys ja luottamus toiseen, joten kerro hänelle rohkeasti mitä sinulla on mielen päällä. Muistutan sinua kuitenkin siitä, että esimerkiksi yhteen muutto ei ole ajankohtainen asia juuri nyt, joten sitä ei kannata aivan liikaa jäädä jossittelemaan. Todellisuudessa emme voi koskaan tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja voi olla hyvä antaa ajan näyttää miten suhde alkaa muodostumaan ja miten yhdessäolo toimii toisen henkilön kanssa ennen kuin miettii tulevaisuudessa tapahtuvia asioita tarkemmin. Kaikkea kun ei pysty suunnittelemaan etukäteen, vaikka kuinka haluaisi.
Mainitset, että sinun on vaikea kuvitella, miten maailmankuvanne kohtaisivat. Ajatusmaailmasi ei ole millään tavalla väärä, vaan osoittaa äärimmäistä kypsyyttä. Usko on hyvin henkilökohtainen asia ja toisille se on iso osa elämää ja arvomaailmaa, kun taas toisille ei niinkään. Molemmat ovat täysin ok. Voi siis olla, ettei ihastuksesi usko välttämättä vaikuta sinuun millään tavalla. Jokainen saa valita, mihin uskoo. Nämä ovat isoja kysymyksiä ja siksi voikin olla, ettei yksiselitteistä vastausta olekaan. Tärkeintä on, että olette molemmat tietoisia ja valmiita hyväksymään ne erot mitä vakaumuksissanne on. Tämän ei tarvitse olla este yhdessäololle, on kuitenkin erittäin hyvä käydä aiheesta avointa keskustelua.
Tulet kysyneeksi, kuinka suhteenne saataisiin toimimaan niin, että molemmilla olisi hyvä olla. Tämä kysymys onkin avain onneen. Mikäli yhdessä keskustelemalla pääsette yhteisymmärrykseen siitä, mikä vastauksenne juuri tähän esittämääsi kysymykseen voisi olla, on teillä kaikki mahdollisuudet onnistua. Jokainen suhde on erilainen ja tärkeintä on, että voidaan yhdessä oivaltaa mitkä asiat ovat niitä kaikista tärkeimpiä yhdessäolon kannalta. Koittakaa ymmärtää toistenne ajatusmaailmaa. Teidän ei tarvitse olla kaikesta samaa mieltä, mutta kunnioittakaa toisen mielipidettä vaikkakin se eroaisi omastanne. Voit rauhallisin mielin pysyä toiveikkaana siitä, että teillä voi hyvinkin olla tulevaisuus yhdessä. Kukaan meistä ei loppupeleissä voi tietää mitä tulevaisuudessa on edessä, joten yritä parhaasi mukaan keskittyä hetkeen ja siihen miltä juuri tässä hetkessä tuntuu. Jos ajattelet liikaa tulevaisuutta, voit vahingossa takertua asioihin, jotka eivät ole ajankohtaisia vielä tässä ja nyt. Sitten kun niiden asioiden aika on käsillä voi tilannetta tarkastella uudestaan. Niin kauan, kun teillä on hyvä olla tässä ja nyt, sekä voitte keskustella avoimesti myös näistä sinua askarruttavista asioista, voitte nauttia toistenne seurasta ja siitä mitä teidän välillänne on, kaikessa rauhassa. Kaikki järjestyy kyllä <3
Halit, Lila