En tiedä enään
26.06.2016
Mua ahdistaa tosi paljon ja alan yleensä itkeä asioista esim- Oma keho & alapää, sairaudet, oma elämä ja perhe.
Yleensä se lähtee jostain ihan muusta, mitä pelkään ja yleensä eksyn johonki sairauksiin, seksiin ja muuhun.
Vanhemmat sano, että kuuluu kasvamiseen ja "me kaikki pelätään jotain". En yleensä uskalla puhua seksuaalisista asioista vanhempien kanssa, joten menen etsimään tietoa internetistä joka pahentaa erittäin paljon asiaa. Mikä auttaisi? ehkä en mene enään etsimään niitä asiosta netistä, vaan puhun vanhempien kanssa? en usko että isä häpeää yhtään jos puhun hänen kanssaan peniksestä ja kehosta. Mikä tähän auttaisi? hm

Sij. nuorisotiedottaja Alexandra Vastaa
29.06.2016
Hei hm,
ensimmäisenä minulle tulee mieleen että olisi tosi hyvä jos voisit puhua peloistasi. Kirjoitat että ehkä voisit kokeilla taas puhua isäsi kanssa ja se on minun mielestäni tosi hyvä idea. Jos sinulta tuntuu että pystyt sen tekemään niin ehdottomasti! Jos on vaikea aloitta keskustelu niin voit esimerkiksi kirjoittaa paperille mitä haluat heille kertoa ja antaa kirjoituksen heille. He saavat lukea ja aloittavat sitten keskustelun.
He ovat siinä oikeassa että kaikki pelkäämme jotain. Ja murrosiän alussa on tavallista pelätä kun keho muuttuu niin paljon ja ei oikein tiedä mitä on tapahtumassa. Se on täysin normaalia. Mutta kuitenkaan noin paljon kun sinä nyt pelkäät ei ole hyvä, ei sen pitäisi aiheuttaa paljon ahdistusta. Siihen auttaa usein jos saa jutella peloista jonkun kanssa. Hyvä olisi jos pystyt vanhempiesi kanssa juttelemaan ja kertomaan mitä sinä pelkäät ja mikä sinua ahdistaa, luulisin kyllä että he ymmärtävät jos kerrot heille siitä. Muuten on muita joiden kanssa voit puhua. Esimerkiksi kun koulut alkavat voit jutella koulun terveydenhoitajalle. Toinen vaihtoeho, mikä ei todellakaan ole harvinaista, on jutella kaverin vanhempien kanssa. Jos sinulla on joku hyvä kaveri ja tule hyvin toimeen hänen vanhempiensa kanssa, voi heille avautua.
Se että voi etsiä tietoa netistä on sekä hyvä että huono juttu. Helposti joutuu sivuille mitkä eivät ole niin vakavia ja tietoja millä ei ole mitään perustelua. Pitää oppia valikoimaan ja tietää mitkä ovat ne sivut mihin voi luottaa ja mitkä ei. Sitten kun löytää ne hyvät sivut voi oppia todella paljon.
Esimerkiksi voit lukea paljon täältä Decibelin tietosivuilta. Tästä löydät paljon kehosta. Voit myös kirjoittaa Haku-ruutuun sanoja mistä haluat lukea enemmän. Siihen tulee sitten tietosivuja jotka täsmäävät sanaasi ja myös vanhoja kysymyksiä jotka täsmäävät.
Toinen on Väestöliiton sivut, löydät ne Tästä. Sielltä löydät paljon tietoa esimerkiksi seksualisuudesta ja myös perheestä ja arjesta. Mannerheimin lastensuojeluliitton sivuilta, MLL, löydät paljon. Heillä on myös Nuortennetti sivut jotka löydät Tästä.
Katso nämä sivu läpi. Paljon tapahtuu murrosiässä mutta ei kuitenkaan tarvitse pelätä niin paljon että ahdistaa ja itkettää usein. Siihen voi saada apua! Ja tänne meille voit aina lähettää kysymyksiä ja me pyrimme vastaamaan niihin niin pian kuin mahdollista :)
Alexandra