estynyt persoonallisuus
03.05.2015
olin menossa nukkumaan myöhään yöllä niin kuin mulla onkin tapana mennä, huomasin jonkun lapun vanhempien yöpöydällä siinä luki "estynyt persoonallisuus" mua kiinnosti mikä se on ja nopeesti katoin puhelimella. sit huomasinki että sen oireet täsmää aika varmasti muhun. voinko jossakin tehdä ihan virallisen testin siitä että onko mulla sellanen tai joku muu persoonallisuushäiriö? en haluis vanhemmille kertoo siitä.

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
11.05.2015
Hei!
Estynyt persoonallisuus(häiriö) tarkoittaa sitä, että henkilö kärsii esimerkiksi jatkuvista riittämättömyyden, jännityksen ja epävarmuuden tunteista ja voi olla hyvin herkkä arvostelulle ja hylkäämiselle. Joskus voi mietityttää miksi sitä tuntee joitain tunteita tihetyissä tilanteissa ja mistä ne johtuvat ja silloin on varmasti hyvä, että löytää niille selityksen, esim. tämän ”estynyt persoonallisuus” koska silloin niihin oireisiin on helpompi saada apua kuin jos ei yhtään tiedä mistä on kyse. Sinä löysit lapun, muttet ehkä ole ihan varma jos lapussa tarkoitetaan sinua. Tunnistit kuitenkin itsesi oireista, joten voi olla ihan hyvä ajatus käydä juttelemassa asiasta vanhempiesi/jonkun muun luotettavan henkilön/jonkun ammattilaisen kanssa (jos asiasta puhuminen omille vanhemmille on vaikeaa). Toki voit heiltäkin kysyä jos lappu liittyi sinuun ja keskustella asiasta sitten heidän/jommankumman kanssa enemmän.
Yleensä persoonallisuushäiriöitä ei voida yhden kokeen perusteella testata/todeta, vaan vaatii useamman käynnin psykoterapiassa, jotta voidaan kartoittaa oireet ja hoitaa niitä esim. pyrkien löytämään oireiden varsinaisen syyn. Joissain tapauksissa esimerkiksi jotkin lapsuuden tunnevauriot saattavat johtaa kärsimään jostain persoonallisuushäiriöstä. Nykyään on melko tavallista käydä juttelemassa psyykeeseen liittyvistä asioista asiantuntijoiden kanssa ja jopa suositeltavaakin, koska silloin voi oppia tuntemaan itsensä paremmin ja oireiden syiden löytäminen saattaa helpottaa oloa.
Nythän emme osaa sanoa jos lapussa tarkoitetaan sinua ja se, että tunnistit itsesi oireista ei välttämättä tarkoita, että sinulla olisi kyseinen häiriö koska melko moni voi varmasti samaistua epävarmuuden ja jännityksen tunteisiin -niistä kärsii varmasti joskus jokainen. Jos kyse on häiriöstä, se vaikeuttaa yleensä elämää huomattavan paljon ja saa ihmisen esim. välttelemään joitain tilanteita niiden takia. Siksi voisi olla ihan hyvä jos voisit ensin kysyä asiasta toiselta vanhemmistasi. Sitten jos kyse on sinusta, voitte miettiä ”jatkotoimenpiteitä” -siinä tapauksessa kannattaa ajatella asiaa positiivisesta näkökulmasta -eli niin, että psykologin luona oppii tuntemaan itseään paremmin ja voi ehkä saada helpotusta esim. jännityksen tunteisiin vaikkapa jonkinlaisten harjoitusten avulla.
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny ja terveydenhoitaja Annika