Ihme bakteeri tartunta
04.03.2014
Hei olen miettinyt yhtä asiaa mikä jäi vaivaamaan. Kun mun mummun sisko kuoli ihmeelliseen bakteeriin jonka sai ehkä haavasta tai ruuan yhteydessä. Niin häneltä jouduttiin amputoimaan molemmat kädet ja jalat bakteerin estämiseksi, mutta kuoli silti. Ihan terve ihminen yhtääkkiä? Mistä oli kyse? Olisiko jotain todella asian tuntevaa henkilöä joka voisi vastata? Jari

Hälsovårdaren Jenni Vastaa
Ungdomsinformatören Lena Vastaa
05.03.2014
Hei!
Olemme lähettäneet kysymyksesi eteenpäin terveydenhoitaja Jennille, laitan vastauksen tähän niin pian kuin saan sen.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena
Hei,
Mummosi sisaren tapauksessa en valitettavasti osaa sanoa tarkalleen, mikä bakteeri tapauksen aiheuttajana on ollut, kun en tiedä tapausta sen tarkemmin. Yhtenä aiheuttaja on saattanut olla esimerkiksi streptokokki A.
Streptokokki A voi aiheuttaa aiemmin terveellekin ihmiselle vakavia yleisinfektioita päästyään elimistöön esimerkiksi ihorikon kautta. Tällainen vakava yleisinfektio voi aiheuttaa nekrotisoivan faskiitin, eli harvinaisen mutta hengenvaarallisen pehmytkudostulehduksen, joka voi edetessään johtaa ihon, ihonalaisen rasvan, lihaskalvon ja joskus lihasten kuolioon. Faskiitin leviämisen estämiseksi voidaan toisinaan joutua amputoimaan raajojakin ja näistä toimenpiteistä huolimatta ihminen saattaa menehtyä. Korkea ikä altistaa vakavalle tautimuodolle.
Lähiomaisen on mahdollista saada tarkempia hoitotietoa potilasta hoitaneilta tahoilta. Asian mietityttäessä voisitko mahdollisesti tiedustella tarkempaa syytä mummosi sisaren kuolemaan hänen puolisolta tai muulta nimetyltä lähiomaiselta? Tarvittaessa voitte yhdessä lähiomaisen kanssa pyytää tarkempaa tietoa mummon sisaren kuolemasta sairaalasta, josta häntä on hoidettu.
Terv. Jenni