Kipu kiveksissä
02.02.2024
Hei,
Minulla on jo pitkään tuntunut melkein jokapäiväistä kipua kiveksissä ja oireet viittaisivat kiveskohjuun. Kun seison pitkään tai liikun paljon niin kipu pahenee. En tiedä pitäisikö mennä lääkäriin, jos tämä onkin vain jotain pientä. Nolottaa puhua tästä kenellekkään, kun on aika arkaluontoinen asia.
Meneekö tämä ohi itsestään? Mitä minun pitäisi tehdä?
Huolestunut
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
05.02.2024
Hei,
Kiveksissä ei kuulu tuntua jokapäiväistä kipua. Suosittelen siis ehdottomasti varaamaan ajan lääkärin vastaanotolle, jotta voidaan selvittää mitä on meneillään. Ymmärrän, että asia voi arkaluontoisuutensa puolesta nolottaa, mutta voin luvata sinulle, ettei asia lääkärin mielestä ole lainkaan nolo. He kohtaavat työssään kaikenlaisia vaivoja, etkä varmasi ole ensimmäinen, joka hakeutuu lääkärin vastaanotolle kiveskivun takia.
Vaikka kyseessä olisikin vain jokin pieni asia, kannattaa se silti käydä näyttämässä lääkärille, jotta kipu saataisiin loppumaan. Ota siis rohkeasti yhteyttä lähimpään terveyskeskukseen ja varaa aika lääkärin vastaanotolle. Muista, että lääkäreiden työhön kuuluu kaikkien kehon osien tutkiminen, joten sinulla ei ole mitään hävettävää, vaikka asia sinua nolottaisikin.
Halit, Lila