masennusta..?
25.10.2015
voiko mulla olla masennus? mulla on ollu nyt jo pidemmän aikaa tosi sellanen vetämätön ja vähä niinku.. tyhjä olo. musta tuntuu et oon jatkuvasti allapäin eikä mulla oo yhtään energiaa tai motivaatioo tehä mitään. ja joskus ku mun mieliala on oikeen alhasena, mä viiltelen itteeni, mut sitä oon yrittäny vähentää.
mutta siis, mistä mä voin tietää että onko mulla oikeesti päässä jotain vikana vai suurentelenko mä vaan kaikkee? ja jos mä ny menisin vaikka kuraattorille juttelemaan, pystyykö se 'diagnosoimaan' masennuksen? tuleeko siitä ilmotus kotiin? lentil

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
Kuratorn Maria Vastaa
29.10.2015
Hei!
Olen lähettänyt kysymyksesi asiantuntijalle, vastaus tulee tähän alle pian!
Voimahalauksin, nuorisotiedottaja Jenny
Hei!
Sinun kannattaa ehdottomasti hakea apua -vaikka et viiltelisi itseäsi usein, et ehkä pysty hallitsemaan viiltelemistä kun mieliala on oikein alhaisena. Olisi tärkeää, että opit käsittelemään vaikeita asioita sellaisella tavalla, ettet satuta itseäsi.
Kuraattori ottaa yhteyttä kotiin jos riski siitä, että satutat itseäsi on suuri. Eli hän ei välttämättä tee sitä, eikä ainakaan ilman että juttelee asiasta kanssasi ensin.
On erittäin tärkeää, että puhut voinnistasi jonkun luotettavan henklön kanssa, koska se että satutat itseäsi ei ole ratkaisu ongelmaan -se aiheuttaa vaan pahempia ongelmia. Huolehdi itsestäsi, ota vaikka tämä kysymys ja vastaus mukaan ja mene kuraattorin tai jonkun muun luotettavan henkilön luokse puhumaan. Kuraattori ei diagnosoi masennusta mutta voi auttaa ohjaamisessa jos vaikuttaa siltä että on kyse masennuksesta. Myös kouluterveydenhoitaja on henkilö, jonka kanssa voit puhua.
Huolehdithan itsetäsi!
Terveisin, kuraattori Minna ja nuorisotiedottaja Jenny