Mielikuvitus
06.07.2017
Hei!
Olen 19 vuotias tyttö kysyn tämä minun veli puolesta kun hän itse ei näke että asiat eivät ole kunnissa.
Minun veli on 21-vuotias ja viimen vuosina hän on kuvittellu että jos hän kävelee miehen kanssa niin hänet haukuttaa homoksi ja nyt se on jatkunut niin pitkää että hänellä ei ole enää kavereita hän on kokoajan yksi ja huomasin että hän puhuu itselle kokoajan elikkä suorasti sanottuna hän kuvittele hän on käynyt terapiassa mutta se ei auttanut kun hän ei puhuu ja hän ei huoma itse että kaikki ei ole kunnosss kaikki ihmiset hänen mielestä ovat pahoja ja kaikki haluavat hänelle pahaa ja ihmiset ovat kuulemaan pilannut hänen asioita olen puhunut hänen kanssa mutta hän ei kuuntele minua tai ketään.
Haluan tiettä mitä minä pitäis tehdä kun pelkan tosi paljon hänen puolesta hän on ainoa perhee jäseneni täällä en halua että hänelle käy pahasti Cj
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
11.07.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi! Onpa hienoa huomata, miten empaattisia ja rakastavia ihmisiä maailmaan mahtuu. Mukavaa, että haluat huolehtia veljestäsi ja hänen terveydestään. On kuitenkin huomioitava, että vain veljesi pystyy viime kädessä auttamaan itseänsä, sinä ja muut veljellesi läheiset ihmiset voitte vain olla tukena.
Todella hyvä juttu, että veljesi jo käy terapiassa. Hänen tulisi ehdottomasti jatkaa siellä käymistä. Tällä hetkellä voit olla hänen tukenaan ja kannustaa häntä puhumaan avoimesti omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan terapeutille. Mikäli haluat, voit kysyä, olisiko sinun mahdollista tulla jollain kerralla mukaan terapiaan, jolloin saisitte yhdessä keskustella tilanteesta.
Et maininnut, mikä veljesi tilan takana on. Joskus syy voi löytyä psyykkisestä sairaudesta, esimerkiksi skitsofreniasta, jonka toteamiseksi tulisi käydä lääkärin luona. Mikä tahansa veljesi käytöstä aiheuttaa, voisi vielä lääkärikäynnistä olla apua, jos terapia ei ole tehonnut.
Tiedätkö kuuleeko veljesi ääniä, kun hän puhuu itselleen? Jos kuulee, voisi häntä hyödyttää Suomen Moniääniset ry:n sivut. Jos tilanne olisi juuri tällainen, että veljesi kuulisi ääniä, on sinunkin mahdollista saada neuvoja heidän sivuiltaan. Myös Nuorten Mielenterveystalon sivuilta voit etsiä sekä tietoa että apua täältä. Sivuilta löytyy paikka- ja palveluhakukin, jonka avulla voi määritellä itse, miltä paikkakunnalta apua haluaisi saada ja mihin oireeseen apua tarvitsisi. Tutkikaa vaikkapa yhdessä sivuja, jos veljesi ei yksin ole kiinnostunut niihin paneutumaan.
Ikävää, jos veljesi ei ole kuunnellut sinua tai ei suostu edelleenkään kuuntelemaan sinua. Miten olet itse voinut? On varmasti ollut rankkoja ja väsyttäviäkin hetkiä, joten ole itsellesi armelias, olet tehnyt kaikkesi. Aina kannattaa jutella jollekin tutulle, jotta saa sydäntään purettua. Jos sinusta tuntuu, että kaipaat neuvoja tai kuuntelijaa, voit olla yhteydessä Suomen Mielenterveysseuran Kriisipuhelimeen. Niin halutessaan, voi veljesikin soittaa sinne koska tahansa. Myös Sekasin -chat ja Tukinet ovat juuri sinua ja veljeäsi varten, jos niin toivotte. Jotta jaksaisit paremmin, on hyvä muistaa, ettet ole yksin ja moni muukin tuntee huolta läheisestään. Tässä on sinulle Omaisen opas, jonka tarkoituksena on tukea psyykkisesti oireilevien henkilöiden läheisiä.
Olet neuvokas nuori nainen, mutta muista huolehtia itsestäsi. Voit vinkata kyseisiä linkkejä veljellesi ja toivoa, että hän hakeutuisi vielä lääkärille, jotta voitaisiin tarkastaa, olisiko jotakin muuta sopivaa hoitomuotoa hänelle terapian ohessa. Toivotaan, että veljesi voisi hyvin ja kaikki menisi mukavasti.
Rentouttavaa kesää ja kaikkea hyvää teille molemmille! Toivoo Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.