mikä on
27.08.2016
Hei.
En ymmärrä mikä nyt on. Onko musta tullu liian huolehtivainen vai mikä mutta mua ahdistaakin ehkä vähän. Oon alkanut yliajattelemaan turhia asioita joita ei todennäköisesti tapahdu. Kuten tulipalo omassa kodissa. Illalla mun pitää käydä monta kertaa varmistamassa onko hella varmasti pois päältä. Ja jos en käy, ajattelen että jos se tulipalo tulisi, se olisi mun syytä koska en käyny tarkistamassa. Miten pääsis eroon tämmösestä? huolestunut

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
01.09.2016
Hei,
Toisaalta nämä ajatukset voivat olla normaaleja, ja jossain määrin tietenkin auttavat meitä elämään turvallisen elämän. Toisaalta ajatukset voivat johtaa ongelmiin jos niihin liittyy ahdistuneisuus tai jos ajatukset rupeavat rajoittamaan elämääsi jollakin tavalla.
On aika tavallista että just sinun ikäisillä herää tällaisia ajatuksia. Se liittyy todennäköisesti elämänvaiheeseen missä olet tällä hetkellä. Sinusta on kasvamassa nuori aikuinen ja aikuistumiseen kuuluu vastuun ottaminen. Se on aikuisilta ihan normaalia että käy kerran ennen nukkumaanmenoa tarkistamassa onko ulkoovi lukossa ja hella pois päältä - mutta tämän jälkeen sinun pitäisi pystyä menemään nukkumaan rauhallisin mielin. Se on kuitenkin ihan fiksua miettiä välillä mitä tekisi jos tulisi tulipalo, ja käydä päässä läpi mitä kautta hakeutuisi ulos ja mitä ottaisi mukaan, mutta sitäkään ei saisi jäädä sen enempää miettimään koska todennäköisesti se ei tule koskaan tapahtumaan - ja jos tapahtuiisikin niin se että mietit jatkuvasti asiaa ei muuttaisi asiaa millään tavalla.
Luulen että helpoin tapa päästä eroon tästä ajattelutavasta on ajatella asiaa oikein kylmästi, jonka jälkeen annat asian olla. Eli ajatellaan nyt ensin sinun turvallisuuttasi jos olisi niin että sattuisi tulipalo.
1.  Hanki palohälyttimet. Jos ei joka huoneeseen niin ainakin eteiseen ja/tai joka kerrokselle. Hanki tarvittaessa myös sammutuspeite ja palosammutin ja opi miten niitä käytetään.
2. Tee paloharjoitus, joko yksin tai perheesi kanssa. Mistä ovesta pääset nopeiten/helpoiten ulos. kengät jalkaan, takki päälle ja ulos. Jos on aikaa niin lompakko ja kännykkä mukaan. Olisi varmaan hyvä idea puhua tästä asiasta kotona jos se mietityttää sinua. Ehkä puhuminen rauhoittaisi sinua jos huomaisit että teillä on yhteinen suunnitelma miten toimisitte jos syttisi tulipalo.
Illalla kun olet menossa nukkumaan käyt kerran katsomassa onko hella päällä, ja silloin suosittelen että puhut itsellesi rauhallisesti, ääneen, ja toteat että "hella on pois päältä". Jos sanot sen ääneen niin muistat jälkeenpäin aivan varmasti että olet käynyt jo tarkistamassa. Eikä sinun tarvitse tarkistaa asiaa uudestaan. Jos silti löydät jonkun syyn miksi sinä et pysty luottamaan siihen että hella on varmasti pois päältä (mitäs jos se olikin eilen eikä tänään kun kävin tarkistamassa??) niin teet "mantrasta" pidemmän, esim : "tänään on torstai, minulla on päällä sininen paita ja hella on pois päältä". Keskity siihen, pysy rauhallisena ja käytä kaikkia aistiasi, niin tiedät jälkeenpäin että olet varmasti jo tarkistanut tilanteen koska muistat että hella tuntuu viileältä sormiesi alla ja sinä näit että hellan valo ei palanut j.n.e..
Ymmärrän että tuntuu sekä turhauttavalta että ahdistavalta kun huomaa itsessään näitä piirteitä, mutta luulen että teet oikein kun kiinnität nyt siihen huomiota ja puutut asiaan ennen kuin siitä syntyy mitään pahempaa. Jos tuntuu ettet pysty silti luopumaan näistä ajatuksista niin suosittelen että kävisit puhumassa kuraattorisi tai kouluterkkarisi kanssa, ehkä heillä olisi jotain ideoita mitä voisit kokeilla. Luulen että pysymällä rauhallisena ja käyttämällä kaikkia aistiasi pääset jo pitkälle. Luota itseesi!
Terveisin
Tessi