...
18.12.2014
En oo ikinä ennen kirjottanu tänne mut kaveri vinkkas.
Eli mitä teen?
Äiti uhkaa tappaa ittensä, koska oon kuulemma niin rasittava ja huolimaton ja samalla uhkaa lyyä mua.
En todellakaan aijotehä rikosilmotusta! Mut mitä mä teen? Mua ärsyttää ja itkettää .......
Terapeut Kirsi Vastaa

Nuorisotiedottaja Sanna Vastaa
22.12.2014
Olemme lähettänyt sinun kysymys eteenpäin experttille, vastaus tulee tähän heti kun me saadaan sen.
Iso halaus, nuorisotiedottaja Sanna
Hei!
Kiitos että otit yhteyttä Decibeliin. Toivottavasti voimme jollain tapaa olla sinulle avuksi.
Kun luin kysymyksesi mitä tehdä kun äitisi uhkaa tehdä jotain itselleen tai sinulle niin minulle nousee monta uutta kysymystä. Kuinka kauan tätä on teillä jatkunut? Uhkaileeko äitisi sinua kun on selvänä tai kun on käyttänyt alkoholia? Onko sinulla sisaruksia ja uhkaileeko hän myös heitä? Onko kuvioissa mukana isää?
Olen pahoillani, mutta koko kuvio on minulle hiukan epäselvä.
Minkä tiedän ja mikä on varmaa on, että kenenkään lapsen ei tulisi tarvita kuulla uhkailuja ihmiseltä jolla on niin suuri merkitys elämässä kuin omalla äidillä. En lähde tässä arvioimaan miksi äitisi sanoo mitä sanoo, enkä sitä mitä syitä hänellä voisi olla kaikkiin näihin uhkailuihin. Kaikilla on omat syynsä ja kaikesta päätellen äitisi ei voi hyvin ja tarvitsisi itse apua jotta saisi elämänsä järjestykseen.
Äitisi auttaminen ei tosin ole sinun asiasi eikä sinun vastuullasi. 14 vuotiaana olet vielä lapsi ja sinulla on oikeus saada hoivaa ja huolenpitoa vanhemmiltasi. Kirjoitat että et aio tehdä rikosilmoitusta, eikä kukaan voi sinua siihen pakottaa. Sinun kannattaa kumminkin tietää että JOS vanhempasi lyövät sinua, he syyllistyvät rikokseen. Lasten lyöminen on rangaistava teko Suomessa. Valitettavan usein vanhemmat uskovat tekevänsä oikein ja käyttävät lyömistä kasvatuskeinona, ja lapset ovat aina lojaaleja omille vanhemmilleen eivätkä ymmärrä kuinka väärin tällainen käyttäytyminen oikeasti on.
Onko elämässäsi ketään aikuista ihmistä johon luotat ja kenelle voisit kertoa omasta tilanteestasi? Onko ketään tuttua kaverin vanhempaa, omien vanhempien sisaruksia tai serkkuja? Ehkä koulussa on joku opettaja tai koulukuraattori jonka kanssa voisit puhua?
On aivan luonnollista että sinua ärsyttää ja itkettää. Ei kukaan halua kuulla tuollaisia uhkailuja omalta äidiltään. Ymmärrän että välität hänestä etkä aina voi ymmärtää miksi hän sanoo tällä tavalla, juuri sen takia tarvitset jonkun aikuisen joka kertoo sinulle että juuri sinä olet arvokas ja että se mitä äitisi sanoo tai tekee, ei ole sinun vikasi. Uskon myös että äitisi tarvitsisi toisen aikuisen neuvoja ja apua mitä tehdä kun vaihtoehdot ovat vähissä ja hän sortuu uhkailuihin.
Tuntuu pahalta tietää mitä joudut kokemaan. Vielä pahempaa on jos kannat kaikkea sisälläsi etkä saa apua omaan pahaan oloosi.
Yritä kerätä rohkeutta ja pyydä apua. Sitä on kyllä saatavilla. Kirjoita mielellään lisää jos haluat. Voin ehkä auttaa paremmin jos tiedän enemmän mitä käyt läpi.
Toivon sinulle kaikkea hyvää, ja että joulusi olisi rauhallinen ja iloinen.
Kirsi