??
23.02.2016
oon huolissani mun yhest hyväst kaverist. sain tietää et se viiltelee ja vaikuttaa muutenki vähä masentuneelt ja näi. mä mietin et menisin kertoo terkkarille tai jollekki täst. mut mitä siitä seurais tälle mun kaverille sit? mikä ois niinku "pahinta" mitä sille vois käydä jos kävisin kertoos jollekki asiantuntijaihmiselle? lilg

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.03.2016
Hei,
Mielestäni voisit oikein hyvin käydä puhumassa terkkarin tai kuraattorin kanssa tilanteesta. Vermista että ne asiat mistä sinä aiot puhua pysyy vaan siinä huoneessa, kunnes kenties keksitte jonkun idean miten voisitte auttaa kaveriasi. Terkkareilla ja kuraattoreilla on vaitiolovelvollisuus, eli eivät saa kertoa eteenpäin sellaista mitä kuulevat töissä, mutta riippuen tilanteesta on eri lakeja minkä mukaan täytyy mennä. Ja jos on todellinen uhka että kaverisi esim. tappaisi itseään niin lastensuojelulaki kumoaa kaikki muut lait - ja silloin terkkarilla/kuraattorilla saattaa olla velvollisuus  (tilanteesta riippuen!) soittaa esim poliisille.
Suosittelisin kuitenkin että menisit puhumaan asiasta. Eihän sinun tarvitse esim. kertoa kaverisi nimeä heti jos tuntuu että haluat lähinnä pohtia tilannetta aikuisen ihmisen kanssa. Terkkarin ja kuraattorin kautta voit ottaa selvää millaista apua on tarjolla sinun kotipaikkakunnallasi. Ja kun olet ottanut selvää niin voit yrittää suostutella kaveriasi ottamaan apua vastaan. Mikä ei aina ole kovin helppoa.
Todennäköisesti siitä ei voi seurata mitään "pahaa" vaikka ottaisit yhteyttä johonkin. Hekin haluavat "pahimmassa tapauksessa" vaan auttaa. Joten älä sitä pelkää. Pahimmassa tapauksessa kaverisi suuttuu sinulle koska olet puhunut hänestä jonkun kanssa, mutta sekin on pikkujuttu jos se tarkoittaisi että kaverisi saisi apua.
Tsemppiä! Olet hyvä ystävä!
Tessi