Paha olo
05.11.2015
Viime aikoina minulla on ollut paha olla ja itkettänyt tosi paljon. Stressaan myös nykyään helposti ja jo pieni stressikin saa itkemään.
Minulla ei ole ikinä ollut sellaista tunnetta että haluaisin avautua ystävilleni omista asioistani, vaikka olemme todella läheisiä. En avaudu kenellekään vaikka olisi paha olo, en tiedä onko tämä syynä siihen että nykyään minulle tulee niin helposti paha olo.
En ole myöskään oikein koskaan ollut läheinen vanhempieni kanssa. Tuntuu vain ettei ole ketään kelle jutella, vaikka on hyviä ystäviä ja perhe ympärillä.

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
10.11.2015
Hei!
Ikävä kuulla, että sinulla on paha olla mutta hyvä kun kirjoitit asiasta meille! Kenenkään ei tulisi olla ihan yksin kun itkettää ja tuntuu kuin ei olisi ketään kenelle jutella. Sanot, että sinulla on ystäviä -onko sinulle ketään sellaista ystävää, jolle voisit jutella tästä asiasta? Jos on, olisi hyvä kun voisit avautua itkuisuudesta hänelle. Kaverit voivat olla suureksi tueksi tällaisina vaikeina aikoina. Tosiaalta on myös muita, ketkä haluavat kuunnella ja auttaa sinua, esimerkiksi koulussa koulukuraattori. Kuraattorilla on vaitiolovelvollisuus, eikä yleensä kerro asioistasi eteenpäin kenellekään paitsi vakavimmissa tilanteissa ja silloinkin hän kertoo asiasta ensin hänen luonaan käyvälle henkilölle.
Oletko varma, ettet voisi puhua tästä vanhemmillesi? Sanot, että teillä ei ole kovin läheiset välit mutta he ovat silti vanhempiasi ja uskoakseni he haluaisivat tietää jos sinua painaa jokin -olet heille tärkeä, koska olet heidän rakas lapsensa, vaikka joskus tuntuisikin kuin heidän kanssaan olisi ihan eri planeetalla.
Vaihtoehtosiesti voisit soittaa vaikkapa Mannerheimin Lastensuojeluliiton  auttavaan puhelimeen, puh.  116 111. Se on auki maanantaista perjantaihin kello 14–20 ja lauantaisin ja sunnuntaisin kello 17–20. Löydät heidän nettisivunsa täältä -siellä sanotaan että voit soittaa täysin luottamuksellisesti ja asia voi koskea ihan mitä tahansa. Tämä palvelu on juuri sinua varten!
Olisi todella tärkeää, että et anna huonon olon kasvaa mielessäsi vaan pyrkisit saamaan sitä pois juttelemalla jollekin, joka osaa auttaa. Ehkäpä tarvitset nyt apua stressinhallintaan -sinun iässäsi kun on paljon kaikenlaista ajateltavaa koulun, opintojen ja muiden muutoksien suhteen. Uskon kuitenkin, että mielesi muuttuu paremmaksi kun saat voimaa muilta, joten juttelethan jollekin joka tuntuu luotettavalta ja turvalliselta!!
Voimahalauksin, nuorisotiedottaja Jenny