Svamp i naveln
24.01.2025
Hej! Jag tror att jag har svamp I naveln det svider hemskt och är rött. Har satt på daktarin puder. Borde jag använda canesten slava ?behöver jag söka läkarvård eller när? Har haft i minst 1 vecka men börjat behandla själv igår först Nervös

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
24.01.2025
Hej,
Man kan få svampinfektioner i huden, och då är det vanligt att det dyker upp just på platser där det är fuktigt, som naveln, hudveck eller mellan tårna. Det är viktigt att huden tvättas ordentligt dagligen, och att du sedan torkar området omsorgsfullt innan du lägger på läkemedel. Daktarin puder borde fungera bra, men man kan också använda salvor och åtminstone enligt beskrivningarna så borde de hjälpa snabbare. På apoteket kan du köpa t.ex. Daktarin-salva eller Nizoral-salva. Följ anvisningarna i bipacksedeln eller be personalen på apoteket om råd. Behandlingen behöver ofta pågå en tid efter att besvären har försvunnit. Kom också ihåg att inte dela handduk med någon annan för att undvika smitta.
Om dina symtom inte alls skulle bli bättre inom en vecka med behandling så skall du kontakta läkare för att säkerställa att det inte är någonting annat än svamp som orsakar problemet.
Kram,
Tessi