Vihaan itseäni
14.02.2016
Hetki sitten olin iloinen tyttö, ollut jo kauan (mutta aikaisemminkin olen surrut) mutta äskön sain tietää että olin pilannut toisen ihmisen elämän. siis oikeasti ei sillee teinidramaattisesti. vihaan itseäni ja olen itkenyt täysiä jo kauan. vihaan itseäni. minulla on hyvä elämä enkä tiedä mitä nyt teen kun yhtäkkiä kaikki vaan muuttuu. kaikki. haluan vain tappaa itseni mutta meille on tulossa vauva ja muuta joten en voi mitään. viiltelin jo joka sai sekin vain häpeämään koska nyt minulla on nuo viivat aina. miten voin jatkaa elämääni jos vain pystyn suunnattomasti häpeämään itseäni. miten voin lukea kokeisiin, hoitaa vauvaa, olla ystävieni kanssa jos vihaan itseäni. Ällöttävä
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
23.02.2016
Hei ja kiitos viestistäsi.
Onpa harmittavaa kuulla, että vihaat itseäsi. Erilaiset tunnekuohut kuuluvat murrosikään. Aamulla voit pursuta intoa, ja päivällä oletkin jo synkkä ja toivoton. erilaiset tunteet ja tunnetilat kuuluvat nuoruuteen, niitä tulee ja menee. Kaikki tunteet ovat sallittuja.
Et kertonut tarkemmin millä tavalla olit pilannut mielestäsi toisen ihmisen elämän. Kohtaamalla tämän toisen ihmisen ja pyytämällä anteeksi sekä keskustelemalla tapahtuneesta varmasti pääset asian yli vähitellen.
Murrosiän tunteiden kuohuista on lisää tietoa Nuortennetissä: http://www.mll.fi/nuortennetti/omakehitys/murrosika/tunteiden_kuohuja/
Myös Nuortenelämä.fi-sivuilla löydät murrosikään liittyvää tietoa: http://www.nuortenelama.fi/elavaa-elamaa/hyvinvointi-ja-terveys
Koska sinulla tuntuu olevan erityisen alakuloisia tunteita ja rankkaa, niin sinun olisi kyllä syytä keskustella tilanteestasi ja tunteistasi jonkun läheisen aikuisen tai vaikka kouluterveydenhoitajan kanssa.
Kirjoitit myös viiltelystä. Viiltely on erityinen viesti pahasta olosta, joten viiltelyn syyt on tarpeellista selvittää tarkemmin. Viiltely voi alkaa kokeiluna, joka sitten muuttuukin tavaksi. Viiltelevät henkiöt kokevat, että fyysinen kipu helpottaa sisäistä ahdistusta. Fyysinen kipu koetaan konkreettiseksi, ja se on helpompi käsitellä. Viiltelystä tulee ajan mittaa keino lievittää psyykkistä kipua, jotka ovat kuitenkin hetkellisiä. Sisäinen kipu ei häviä viiltelemällä. Sinun on siis todela tärkeää kertoa tuntemuksistasi aikuiselle tai esimerkiksi kouluterveydenhoitajalle, kuten jo aikaisemmin kirjoitin.
Viiltelyyn liittyen voit lukea lisää myös Nuortennetistä: http://www.mll.fi/nuortennetti/mielenterveys/viiltely/
Kuulostaa todella hienolta, että teille on tulossa koira. Toivottavasti koira tuo sinulle iloa, ja lievittää pahaa oloasi. Pentukoira tarvitsee tietysti aikaa, ja koulutustakin, mutta etköhän sinä pysty aikatauluttamalla hoitaman hyvin koulun ja kokeisiin lukemisen sekä olemisen koiran kanssa. Ystävät ovat tärkeitä, älä ainakaan hylkää ystäviäsi vaikka tunnetkin vihaa itseäsi kohtaa. Ystävien kanssa voit pitää hauskaa ja tehdä mukavia asioita, sellaisia asioita jotka saavat sinut iloiseksi.
Tsemppiä kovasti, ja muista puhua ja kertoa tunteistasi läheiselle aikuiselle tai jollekin ammattilaiselle. Sillä tavalla saat tukea tilanteeseen, jossa tuntuu ettet tällä hetkellä selviä yksin. Aikuisen tuki auttaa sinua eteenpäin.
Terveisin, Mika - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.