Paniikki-/ahdistuskohtauksia
15.08.2018
Olen siis saanut paniikki-/ahdistuskohtauksia viimeisen vuoden ajan. kohtaukset tulevat yhtäkkiä ja kestävät aika vaihtelevasti 2-25 minuuttia. Minua ei kiusata tai muuta, kohtaukset liittyvät useimmiten johonkin ihan arkipäiväiseen asiaan mm. ihastukseen, seuraavaan päivään, koulutehtäviin. Mitä minun pitäisi tehdä, jotta voisin ehkäistä tai lievittää kohtauksia? Ja mitä eroa on ahdistus-/paniikkikohtauksella? Ahdistunut
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
24.08.2018
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa kun pidät huolta omasta hyvinvoinnistasi. Kysymykseesi mitä eroa on paniikkikohtauksella ja ahdistuskohtauksella niin paniikkihäiriö on yksi ahdistushäiriön muoto.
Ahdistuneisuuden tunteen tarkoituksena on viestiä ihmiselle mahdollisesta vaarasta ja pitää henkilö toimintavalmiudessa. Kaikki ihmiset tuntevat ahdistusta joskus elämänsä aikana. Kun ihminen kokee tilanteeseen nähden kohtuuttoman voimakasta ja hallitsematonta ahdistusta, on kyseessä ahdistuneisuushäiriö. Ahdistuneisuus on yleinen oire myös muissa mielenterveyden häiriöissä. Ahdistuneisuushäiriössä on hyvin samalaisia tuntemuksia kuin paniikkihäiriössä.
lähde: www.mielenterveystalo.fi
Terveyskirjasto.fi sivustolla on seuraavanlainen kuvaus paniikkikohtauksesta.
Paniikkikohtaukselle on ominaista, että oireet ja tuntemukset kehittyvät aina äkillisesti ja saavuttavat huippunsa nopeasti, noin kymmenessä minuutissa. Kohtaus kestää yleensä useimmiten alle puoli tuntia. Kuvailit että omat kohtauksesi sijoittuisivat hyvin tähän aikaraamiin. Kohtauksen aikana ilmeneviä oireita ovat esimerkiksi sydämentykytys, rintakivut, hikoilu, vapina, hengenahdistus, tukehtumisen tai kuristumisen tunne, pahoinvointi, vatsavaivat sekä huimaus, pyörtymisen tunnetta .Seurauksena oireista on usein kuoleman, itsensä hallitsemisen menetyksen tai sekoamisen pelko, epätodellisuuden tunne tai itsensä vieraaksi tunteminen. Lähde : http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00404
Kysyt miten voit lievittää tai ehkäistä kohtauksia niin säännöllisillä ja terveellisillä elämäntavoilla on suuri merkitys ihmisen hyvinvointiin. Sinun kannattaa myös keskustella asiasta läheisten aikuisten kanssa kotona, jotta saat tukea ja apua tilanteeseesi ! Kannattaa myös keskustella asiasta esimerkiksi terveydenhoitajan kanssa koulussa. He voivat arvioida tilanteesi ja ohjata sinua eteenpäin.
Mukavaa loppukesää sinulle !
Nuorisotiedottaja TiinaP /Reimari.info
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.