Onanera
12.06.2025
Är det fel enligt bibeln att onanera?
Har funderat väldigt mycket på det om det är en synd? Är det fel sen då att onanera när man gift sig också, är det så att Gud tycker att sex ska hållas mellan mannen och kvinnan? Stoltkristen
Monika Pensar 2

Teologi ja seksuaalineuvoja Monika Vastaa
17.06.2025
Hej och tack för din fråga.
Bibeln säger inget om kvinnlig onani, egenerotik. För män har det ofta "tolkats" att "du skall inte spilla din säd på marken" i Gamla testamentet skulle vara ett förbud mot masturbering. Nuförtiden vet vi att självkärleksakt i olika former också egenerotik i form av onani lugnar kropp och själ och stöder en självständig kroppsintegritet. Det är hälsosamt. Det är trivsamt. Ett bra sömnmedel också.
Om vi tänker via den kristna tron så har Gud skapat oss med möjligheten att ge oss själva egen njutning. T. ex. kvinnors vällustcenter, den unika klitoris med sitt rotsystem av nerver och muskler som omfamnar hela underlivet är en gudaskapelse och med bara en funktion - orgasmen. Så, vi kan gott tänka oss att Gud är en orgasmvänlig kärleksgud och att vi som "Guds avbilder" speglar det som redan är sant där hos det heligaste av allt. Onani är att vara i den lust Gud skapade din kropp till och det funkar också mycket bra "utan man". I onani är det du och Helig Ande som umgås. Det är inte fel. Det är helt rätt. Du och Livets Källa möts och det är en slags pilgrimsfärd närmare Gud.
Kristendomen har av nån orsak varit enormt ogenerös mot allt som har med lust och sexualitet att göra. Judendomen däremot brukar i allmänhet ses som en mera livsbejakande religion som bekräftar lust och kärlek, inte bara fortplantning. De flesta religioner vill kontrollera och ha monopol på sexuallivet hos människan med ofta mycket kränkande krav.
Men på Jesu tid ansåg man i den judiska religiositeten att alla kroppsvätskor bl. a. säd och mensblod gjorde människor rituellt orena och därför hade de flesta hem ett eget tvättkar murat på bakgården där det var oerhört viktigt att tvätta av sig efter samlag och under mensen.
Att inte spilla säd på marken, kan ha en hygienisk historisk rot i att det inte var så smart att klottra kroppsvätskor i hett klimat. Men nu lever vi i en modern värld och vi har kommit vidare från tider då t. ex. man i Amerika kämpade mot barnonani med att hälla svidande vätskor på könsorganen hos både pojkar och flickor och domdera att "händerna på täcket".
Föräldrar kan ju bli helt förskräckta då deras barn pripplar på sina kön och speciellt om man inte som vuxen förstår att barns upptäcktsresa med egen kropp inte är vuxensexualitet.
Barn borde få röra sig själv och barnonanera i fred och få känna att dom rår om sig själva. Det är en jättebra grund för sund kroppsintegritet som behövs hela livet ut. För då vi vet vad som är skönt och bra för egen kropp så hjälper det att markera gräns mot oönskad beröring och stöder den gemensamma lusten både i en parrelation och i äktenskap. Det brukar rekommenderas att par onanerar både var för sig, tillsammans och åt varandra för att stärka parrelationen.
Att älska med dig själv före eller i äktenskapet är en investering, inte en förlust. Onani räddar från okunskap om egen njutning. Om du vet vad som är skönt för dig och hur du vill bli bemött intimt, då kan ingen lura dig att glömma dina egna rättigheter. Det är din trygghetsradar. Låt den inte rosta utan rör dig själv med lätt hjärta.
God sommar, ö. Monika