Tips på vad jag kan börja med!!
19.01.2024
Jag har funderat på att fara till skolkuratorn för en jättelång stund, även här på decbel sa de att jag skulle borde fara till kuratorn.
På siståne har jag fått ganska mycket jobbiga tankar, osäker av sig själv, hatar hur jag ser ut samt självskadebeteende och självmordstankar.
Frågan är då, vad ska jag ens säga åt kuratorn? känns så awkward att bara komma dit och ha en sån konversation;
-Hej
-Hej, vad funderar du på?
-Jag vill kasta mig under tåget
Liksom hur ska jag inleda en ordentlig konversation?? Hjälp!!
(onödig info- älskar att svara på frågor, men hatar att börja berätta allt själv)
jag bor typ 100 meter från en tågbana, har onödigt mycket självmordstankar på siståne. Skrämmde faktiskt sig själv idag när jag med full seriöshet började tänka på att börja fara dit och vänta på ett tåg. Fattade efter en stund att det verkligen inte var okej men jag börjar som på riktigt skrämma sig själv med att jag kommer göra något åt mej. internet hjälte

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
23.01.2024
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag tycker det låter som en jättebra idé att fara och prata med skolkuratorn! Den typen av tankar och känslor som du har just nu så ska man inte behöva ha ensam. Vi människor är flockdjur, vi behöver varandra. Ibland är man den som hjälper – och ibland är man den som behöver få hjälp.
Det kan kännas jätteskrämmande att ha självmordstankar. Det är ganska vanligt att man har det, när man mår dåligt. Kom ihåg att fast det ibland dyker upp tankar på självmord – så behöver det inte betyda att man faktiskt kommer göra det. Men man behöver ändå berätta om det till någon, så att man inte lämnar ensam med tankarna, och inte låter dem växa.
De som jobbar med psykisk hälsa, typ kuratorn, ska vara tränade för att ta såna här samtal. Man behöver alltså inte skämmas eller tycka det är konstigt att berätta ärligt om sitt mående. Det är just för sånt här de finns till!
Om du inte vet hur du ska börja så kan jag ge en liten mall på hur du kan starta konversationen. När ni väl har börjat prata så tror jag nog det kommer flyta på bra. Här följer ett exempel på hur du kan säga, men med dina egna ord förstås:
”Jag är här idag för att jag vill prata om mitt mående. Jag har inte mått så bra på sistone, och det känns som att det blivit värre. Jag har haft väldigt jobbiga tankar och känslor, och det här gör mig orolig.”
När du har sagt något i stil med raderna ovan, så har kuratorn fått information att ställa frågor om. De brukar vara bra på det! :)
Oftast betyder inte självmordstankar att man på riktigt vill dö – utan det betyder att man inte vill fortsätta leva under samma omständigheter som man gör just nu. Omständigheterna kan vara repeterande tankar, jobbiga händelser, svåra känslor, en dålig miljö, och så vidare. Men dessa omständigheter går att ändra på, så att man kan börja må bättre! Därför är självmord inte lösningen (det för bara över sorgen på andra), fast det i vissa dåliga stunder kanske kan börja kännas så.
Ifall du vill berätta mera om dina självskadebeteenden så svarar jag gärna mera om det också, om du ställer en ny fråga :) Eftersom detta handlade mest om självmordstankarna så svarade jag mest om det, men jag pratar gärna om självskadebeteendet med dig också om du vill det.
Ta hand om dig, du är värdefull!
Kram, Kix