Var få hjälp?
20.02.2025
Hej!
Jag sku vila fara å prat med nån om ångesten som tynger mej, å har funderat på att fa till psykososiala centret i Jakobstad, men hur tar jag kontakt dit, vill helst int ringa så går de att boka tid med att skicka meddelande? Får man själv välja vem man far å prata med?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
24.02.2025
Hej,
Jättebra att du vill få hjälp om du mår dåligt. Kontaktuppgifter till Psykosociala Centret i Jakobstad hittar du här. Där finns tel.nr till olika psykologer och en psykiatrisk sjukskötare, så du kan ju börja med att kontakta den person som du helst skulle träffa av dem. Jag vet inte om det går att boka tid genom att skicka meddelande - men du kan testa eftersom de alla har separata tel.nr. Om de sedan inte skulle svara på ett textmeddelande så får du försöka samla mod och ringa istället. Jag vet att det kan kännas jobbigt att ringa sådana samtal men du skall komma ihåg att dessa tjänster finns till för dig, och att du inte är den första eller sista som kontaktar dem så du behöver inte oroa dig över att de skulle tycka att det känns stelt eller pinsamt.
Om du skickar ett meddelande under deras telefontid så svarar de förhoppningsvis så fort de hinner, och om de då anser att det inte går att boka en tid via meddelande så kommer de antagligen att skriva det och då vet du ju att du behöver ringa istället. Men i sig är det ingenting ovanligt idag med att unga personer hellre bokar tid via text än samtal, så du är knappast den första.
Hoppas att du får hjälp.
Kram,
Tessi