Tuhkaa ja tyhjyyttä sisällä...
30.10.2017
Moi... mul on ollu tosi paha olo henkisesti n. 2 vuotta. Oon melkein sortunu 2 kertaa et oisin ottanu lääkkeitten ykiannostuksen tai viiltäny ranteet auki. Mun vanhemmat on varannu mulle keskustelu ajan et voisin puhuu jollekki mun pään tyhjäks, mul on vaa synkkii ajatuksii niin ne ainaki sano. Voin olla ilone ja nauttii jostain vaa hetken mut hetki on vaa pieni aika elämästä. Tuntuu ku oisin vaa ilmaa, tuskin ees sitäkää. Mua ahistaa lähes koko ajan, hyvä kun ees saa sanottuu moi kaupas myyjälle. Mua haukutaan aika monin sanoin mut mua se ei haittaa, suutun vasta sillo ku mun kavereita uhataan fyysisesti tai henkisesti. En arvosta itteeni yhtään, en ees pidä itteeni ihmisenä. Oon epäonnistunu mun elämässä. Mun ystävät ei ymmärrä mua (mut onneks sentää yks niistä ymmärtää) mun vanhemmat ei kuuntele eikä niitä kiinnosta yhtää miltä musta tuntuu tai mikä mul on. Mun vanhemmat on haukkunu mun omantunnon ihan alas. Kaikki luulee et oon OK, koska oon aina nii "ilonen ja pirtee". En jaksa enää esittää ilosta ja hymyillä ku mun ajatukset pyörii vaa kuolemas, haluun pois... -xenn
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
05.11.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi! Ikävää kuulla, että koet olevasi arvoton ja että kukaan ei ymmärrä sinua. Olet ollut rohkea, kun laitoit meille viestiä, se oli oikein tehty.
Mukavaa, että sinulla on elämässäsi edes yksi ystävä, joka ymmärtää sekä kuuntelee sinua. Tuollaiset ihmiset ovat kultaakin kalliimpia ja uskoisin, että niin hänelle, kuin monelle muillekin, olet itsekin kultaa kalliimpi. Kukapa ei tykkäisi ystävästä, joka puolustaa, jos joku haukkuu -ja tällainen ystävähän sinä olet, arvoasi ei voi mitata rahassa. Nyt sinulla on vain vaikeaa huomata omaa arvoasi. On tosi tärkeää, että saisit nyt apua, sillä vaikuttaa siltä, että sinulla on masennuksen tai ahdistuksen oireita. Vanhempasikin välittävät sinusta, varasivathan he sinulle keskusteluajan ammattiauttajalle. Tuo mollaaminen heidän taholtaan on tietysti väärin ja siitä tulisikin heille huomauttaa. Ota avuksi esimerkiksi joku perhetuttunne, joka voisi jutella vanhemmillesi tilanteestasi. Apuna keskustelun aloittamisessa voi käyttää myös Huoli puheeksi -lomaketta.
Kerroit, että elämässäsi koet hetken aikaa myös hyviä hetkiä. Mistä asioista saat iloa ja voisiko näitä hetkiä lisätä jotenkin elämässäsi? On tärkeää, että vaalii niitä asioita tai harrastuksia, jotka tuovat mielekkyyttä elämään. Etenkin niissä tilanteissa, joissa tekee mieli viiltää ranteet auki tai ottaa yliannostus, on hyvä hakeutua noiden sinulle iloa tuottavien asioiden tai ihmisten pariin. Voit soittaa hätänumeroon (112), jos olet yksin ja voimakas itsetuhoisuuden tunne velloo sisälläsi.
Mikäli ehdit, olisi hyvä jo tänään tai viimeistään huomenna olla yhteydessä kouluterveydenhoitajaan sekä koulupsykologiin. Oman paikkakunnan terveyskeskukseenkin voi soittaa tänään. Heidän apunsa on ensisijaisen tärkeää, jotta voisit taas hyvin. Hyvä olo ei tule kuin itsestään ja yleensä omat voimat kasvavat vasta vähitellen. Kaikki ponnistelu ja vaivannäkö on kuitenkin sen arvoista. Opettajalle taas on hyvä kertoa, jos sinua haukutaan koulussa, sillä hänen avullaan siihen voidaan saada loppu. Lisää apua voit löytää myös Nuorten Mielenterveystalosta, Kriisipuhelimesta, Sekasin -chatista, Tukinetistä sekä näistä omahoito-ohjeista. Kaikki nämä tahot ovat juuri sinua varten, joten ei ole yhtään syytä, miksi ei niihin olisi yhteydessä. Tutkikaa sivuja vaikka tämän aiemmin mainitun kaverisi kanssa ja pyydä häntä lähtemään tueksesi esimerkiksi terveydenhoitajan luo. Terveydenhoitajalle kannattaa jutella myös omista perheoloistaan, jos ette pysty perheen kesken tilannettanne selvittämään.
Et ole epäonnistunut, joskus vain voi olla vähän vaikeammat ajat elämässä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö välillä voisi olla onnellisempikin ajanjakso elämässä, jos vain antaa siihen mahdollisuuden. Mikäli malttaa käyttää aikaa korjaamiseen, voi rikkinäisestäkin tulla vielä ehjä.
Toivottavasti voit hyvin ja koet vielä monia onnenhetkiä elämäsi aikana.
Hyvää syksyä, toivoo Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.