Missat 2 p-piller i rad
09.08.2015
Hej! Är det en stor risk att bli gravid om jag har glömt tagit 2 p-piller (tar pronelle 28). Glömde på torsdag-fredag och jag tog båda imorse (lördag morgon) och den tredje skulle jag ha tagit kväll. Men är det farligt att ta 3 p-piller på en och samma dag? Jag glömde mina p-piller på den tredje veckan så är det en stor risk att bli gravid? Hade oskyddat sex i tisdag och tog mina p-piller dagen efter på morgonen och likadant på onsdagen. Sedan på torsdag till fredag glömde jag båda. Jag hade oskyddad sex idag (lördag) så är det en stor risk att bli gravid? Anonym

Ungdomsinformatören Jenny Vastaa
12.08.2015
Hejsan.
Tack för ditt brev. Alltid om man glömmer ett p-piller är det en lite större risk att bli gravid om man har samlag utan kondom. Nu hade du samlag utan kondom några dagar innan du glömde dina två piller det gör att din risk att bli gravid är större. Du hade också oskyddat sex efter att du glömt dina piller, det gör också risken större. Du skrev att du sedan tog två p-piller på samma dag när du kom på att du glömt dina piller, det var alldeles rätt gjort, att ta tre piller samma dag rekommenderar jag inte. I fortsättningen om du glömmer ett eller flera piller så ska du alltid använda dubbelskydd av kondom i en veckas tid för att dina piller ska börja fungera igen. Det går också bra att köpa ett dagen efter piller från apoteket om du i framtiden glömmer att ta dina piller och har haft samlag utan kondom. Dagen efter piller är receptfria på apoteket men det är bara ett reserv preventivmedel ifall man glömt att ta sitt p-piller och haft samlag. Dagen efter piller måste tas inom 72 timmar efter oskyddat samlag.
Skulle nu rekommendera dej att fortsätta med dina piller i normal ordning. När du kommer till dina "sockerpiller" skulle det nu vara bra att hoppa över dem och börja äta piller med hormoner från ny platta.
Du gör på samma sätt som om du skulle flytta din mens. Om följande mens sedan inte kommer under tidpunkten den borde komma, då ska du göra ett graviditetstest. Försök att i fortsättningen komma ihåg dina piller så du inte behöver oroa dej för att bli gravid. Rätt använda är p-piller mycket pålitliga. Sköt om dej.
Hälsningar Eva-Maria - Ungdomsliv.fi
Vår samarbetspartner Ungdomsliv.fi har svarat den här frågan. Frågan och svaret kommer att synas också på Ungdomsliv.fi Frågor -tjänsten.