moped
18.04.2015
Jag vet ju att man får köra högst 45km/h med en 50cc moped men hur snabbt får/kan en 50cc moped åka om den skulle vara original och inte trimmad? :) sji

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
20.04.2015
Hej!
Beror det inte på märke och skick? Alltså att en moped av ett visst märke kanske går hårdare än en annan om man vrider full gas och kör så hårt det går med den? Helt på basen av vad motorn och hela systemet kan prestera alltså. Och att en äldre moped kanske går saktare än en nyare, eller en moped som är sämre i skick? Och så går det visst hårdast i nedförsbacke ;)
Med andra ord så kanske man alltså inte kan säga hur hårt en moped kan köra - bara att den inte FÅR köra snabbare än 45 km/h. Samma som att det finns bilar som kan köra över 200 km/h, men bara får köra 120 km/h som hårdast i Finland. De är ju inte heller byggda att köras så mycket hårdare än 45 km/h - endast tillfälligt. Och våra vägar är ju ändå inte i regel så trygga att köra hårt på med så smala hjul och lätta kontruktioner.
Om man blir stannad av polisen och de kollar hur hårt en moped går genom att pröva den, så märker nog erfarna poliser om den är trimmad eller orginal. Visst kan en orginal-moped ofta köra fortare än de tillåtna 45 km/h, men inte såå mycket fortare. Och det både känns och hörs och syns om en moped är trimmad. Och vem trimmar nu så att den ska gå typ 5 km/h hårdare? ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott