Nipple piercings
15.03.2022
Hej! Jag har haft mina nipplepiercings i lite mer än ett år. De är inte infekterade, men de mår mycket sämre nu än vad de gjorde det första halvåret. Det är sår/utbuktningar vid alla 4 ”hål” på sidorna, jag vet att det kan vara så, men hur blir man av med dem och är det normalt att de finns där i flera månader? (Vill att piercingarna ska se normala ut igen)
Jag undrar även hur snabbt det tar för dem att växa igen, jag har googlat, men inte hittat svar. Jag skulle vilja kunna ta ut dem över natten eller bara kunna ta ut dem som man gör med örhängen ibland, utan att de ska växa ihop, kommer det någon gång bli så?
Sammanfattat ifall det blev råddigt:
Är det normalt att ha utbuktningar vid piercingarna en längre tid och hur blir man av med dem?
Hur snabbt växer nipple piercings igen? (Kan man t.ex ta ut den över natten utan att de växer ihop)
Kommer hålen någon gång bli som t.ex. örhängshål? Att man kan lämna bort piercingarna någon dag och sedan utan problem lägga tillbaka den.

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
18.03.2022
Hejsan!
Tack för din fråga.
Ledsen att höra att dina nipplepiercings bråkar just nu, men det kan vara lite så med piercingar speciellt den första tiden – ett tag så verkar de helt bra så man tror de är läkta, men sen så blir de igen irriterade. Detta beror på att de i början är extra känsliga för ifall de fastnar i lite någonstans, eller om något trycker på piercingen i en vinkel. En piercing läker från utkanterna av hålet inåt, så fast det ser helt läkt ut på utsidan så kan det vara att läkningen inte är helt klar på insidan, och då är det lätt hänt att man ”slappnar av” med efterskötseln i ett lite för tidigt skede.
Nipplepiercingar på kvinnor är en av de piercingar som har längst läkningstid, upp till ett år, bland annat eftersom området påverkas av kvinnans månatliga hormoner, men också för att kvinnor generellt har BH:ar som trycker på.
Jag kan ju förstås inte exakt säga vad dina utbuktningar beror på när jag inte ser området, men det kan bland annat vara ärrvävnad som växer utåt, eller någon ”generell” irritation. Detta går som du säger nog att få bort, men jag skulle råda dig att vända dig till en professionell piercingstudio för att visa upp dina piercingar. Det kan nämligen vara att du skulle behöva byta stavar. Om man har för långa stavar så kan de lättare fastna i saker + att om det kommer tryck på ena sidan staven så blir ”hävstångseffekten” större i hur det irriterar piercingen på andra sidan hålet. De stavar som en professionell piercare lägger som första smycke är på flit lite extra långa, så att det ska rymmas in eventuell svullnad som uppstår när piercingen är ny. Men när svullnaden lagt sig så behöver man korta av staven. Å andra sidan så kan problem också uppstå om man har för korta stavar, så att det liksom ”skaver” och gnagar sig in vid bröstvårtan.
Stavens material spelar också roll. Jag skulle rekommendera att du sätter dit titan-stavar, ifall det kan vara så att du är känslig mot exempelvis nickel. Det är annars också bra med titan, bara för att det är renast :)
När dina piercingar är irriterade (och gärna ibland annars också!) så ska du behandla dem med saltvattensköljningar. Kanske har du gjort det redan, men om inte, så här är ett recept:
Du kokar upp en fjärdedels tesked havssalt (det ska vara HAVSsalt, inte nåt annat salt, och utan jod) med två deciliter vatten. När vätskan ännu är varm, men inte så du bränner dig, så då kan du sätta den i nåt sorts snapsglas eller annat litet glas. Tryck glasen mot brösten så att dina bröstvårtor och piercingar är helt omslutna av vattnet, och låt det gärna vara där i många minuter, gärna typ 10 ifall du bara orkar :) Detta fräschar upp piercingen, drar ut bakterier, stimulerar blodflödet, och neutraliserar PH. Super för det mesta, med andra ord.
För knölarna så kan du om du vill prova applicera Tea Tree-olja på dem för att torka dem (detta hittas på hälsobodar eller större butiker bland hälsokost och vitaminer och sånt). Detta är dock ganska starkt, så var försiktig ifall du skulle reagera på det, vissa kan vara känsliga för det. Du tar lite Tea Tree-olja på en tops, och trycker emot på knölen. Försök att inte få det nån annanstans än där.
Detta funkar bäst om man också gör saltsköljningar morgon och kväll.
Det finns också något som kallas för ”no pull piercing discs”, det är små silikondiskar som man sätter på mellan stavens kula och ens egen hud. De liksom ”trycker tillbaka*” knölen. Såna diskar vet jag att de har på exempelvis Fist of Needles i Vasa.
Ifall du trots att du försöker med dessa alternativ så kan det också hända att det är din piercing som är gjord i en felaktig vinkel för din anatomi. Men vi ska hoppas på att det inte är så :)
Nipplepiercingar hör till dem som kan växa ihop väldigt snabbt. HUR snabbt är dock individuellt. Men det är nog bäst att helt enkelt låta smyckena vara där, det irriterar också området mindre än att hålla på att ta bort dem och sätta dit dem.
Lycka till, hoppas dina piercingar ”skärper sig” snart :D
Kram, Kix
Piercare