normalviktig?
17.07.2015
hej. jag är en snart 16 årig tjej. jag är 160 cm lång och väger mellan 60 och 62. jag tränar 5-6 gånger i veckan och jag äter sallad, frukt och bär. så jag undrar om jag är överviktig eller normalviktig? själv tycker jag att jag är överviktig. undrande

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
20.07.2015
Hej undrande!
Den här typen av vikt-frågor brukar kännas lite som kuggfrågor för oss på Decibel, eftersom det inte är så enkelt med det här med under-, ideal-/normal- och övervikt. Det är liksom att se det lite väl svartvitt. Speciellt om man ser på BMI (Body Mass Index som ska säga på ett ungefär om du är under-, ideal- eller överviktig enbart och endast utgående från längd, vikt och i bästa fall ålder och kön). Du har enligt en uträkning med ålder och kön med 23,4 i BMI och idealvikten är 19-25. Så idealvikt enligt det.
Men exempelvis så väger muskler mer än fett och eftersom du tränar 5-6 gånger i veckan låter det som att du skulle ha välutvecklad muskulatur. Följaktligen skulle du då kunna se rätt smal ut, alltså ha en relativt låg fettprocent jämfört tex med jämnåriga som inte tränar så mycket som du. Du kanske till och med ser mager men vältränad ut? Omöjligt för oss att veta, men vi skulle hursomhelst säga att 23,4 är alldeles utmärkt. Du är ABSOLUT INTE överviktig.
Se, det är inte så att idealvikt är detsamma som normalvikt eller medelvikt, utan idealvikt är den idealiska vikten för just din längd, ålder och kön. Det som rekommenderas, det du mår bra av - för med den vikten har du störst sannolikhet att hållas frisk och välmående, ha tillräckligt med näring åt din hjärna, tillräckligt med underhudsfett och reserver för att ha en fungerande menscykel osv. Idealvikt = bra, undervikt = dåligt!
Din egen skolhälsovårdare skulle troligen kunna ge det bästa utlåtandet om din kropp just nu, eftersom hon har tillgång till din journal där dina tillväxtkurvor också står - vi är ju inte ögonblicksbilder utan våra kroppar har en historia också. Bäst ser hon ändå hur du mår på hur du talar och rör dig, på lystern på din hy osv :)
Men som sagt, skippa helt tanken på att du skulle vara överviktig. Tankar är farliga saker, där en negativ tanke kan skapa ett komplex som försämrar hela livskvaliteten om det vill sig illa. Öva på att tycka om dig själv istället, det är miljoner gånger mera värt än vad vågen säger!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott