Om man ska resa
14.12.2015
Jag ska resa till Asien under jul, landet har ungefär 7 timmars tidskillnad med Sverige. Hur ska jag göra med p pillerna? Vilken tid ska jag följa?Deras eller svensk tid?Hjälp!!!

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
15.12.2015
Hej
Jag tycker att du bra kan följa deras tid med dina p-piller eftersom det antagligen blir lättast så. Om du t.ex. är van att ta dina piller på morgonen så tycker jag att du skall fortsätta med det då du kommer dit.Tidsskillnaden till asien borde göra att det första dagen du kommer dit är mindre än ett dygn sedan du tagit ditt senaste piller om du tar det samma tid, så det orsakar ju inte några problem eller sämre skydd. Det är först då du åker hem från asien som tidsskillnaden kommer att göra att det isåfall kan bli mer tid än normalt mellan pillren, så då behöver du kanske vara extra uppmärksam så att inte skyddet försämras.
Så då du åker till asien är det bara att fortsätta ta pillren normal tid, men då du skall åka hem lönar det sig att fundera lite på hur du tar dina piller för att det inte går för lång tid mellan dem.
Kram, och trevlig resa!
Tessi