Ömma bröst
28.09.2017
Hej!
Jag är 18-årig tjej som började med p piller (Gestrina) i början av juni, har alltså gått på Gestrina i snart 4 månader (slutet av september nu)
Jag blödde mycket i början det slutade dock sen, men nu i slutet av månaden kom en blödning till med ordentlig mensvärk till och från. Nu har jag även väldigt ömma bröst, ovanpå och på sidan. Kollar/känt efter knölar; hittade inga och tagit ett graviditetstest på UMO som var negativt.
Kam detta bero på att min kropp inte rikigt vant sig vid p pillret än eller kan det vara något annat?
Girl99

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
29.09.2017
Hej.
En vanlig biverkning med mini-piller är bröstspänningar, d.v.s. smärta och ömhet i brösten. Det betyder oftast inte att någonting är fel utan är helt ofarligt. I vissa fall kan det också förekomma att det kommer vätska ur brösten, men detta lönar sig att kolla upp för att utesluta att någonting är fel.
Det är bra att du undersöker dina bröst, och om du känner knölar i dem som du vill kolla upp så kontaktar du en läkare. De flesta knölarna som finns i brösten är dock helt ofarliga och är oftast vanliga bröstkörtlar.
Jag tycker med andra ord inte att du skall oroa dig. Smärtan i dina bröst låter helt normal. Den kommer förhoppningsvis inte att vara konstant utan komma och gå i takt med menscykeln, och i optimala fall är den mer uttalad nu i början då din kropp inte ännu är helt van vid pillren.
Kram
Tessi