Ömma bröstvårtor och undre körtlarna?
08.08.2017
Hejsan!
Jag är en tjej på 20år som kanske gått på samma p-piller i drygt 4,5 år som jag varit ihop mdd min kille och aldrig missat att ta det. Men för ett par dagar sedan blev jag jätteöm i ena bröstvårtan så det är jättekänsligt. Sedan för 1-2 dagar sedan så fick jag så jag har det i båda bröstvårtorna men även så att jag är öm i körtlarna typ "under" mina bröst då jag känner efter. Är nyfiken och lite orolig på vad detta kan vara, om det bara är något hormonellt just nu eller nå allvarligare. Tack för svar!

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
08.08.2017
Hej.
Det låter nog som att det är hormonellt. Kanske lite konstigt om det är så att du inte brukar ha så ont i brösten, men med tanke på att kroppen och framför allt brösten hela tiden utvecklas så kan det också uppkomma nya "problem" eller symtom som man inte har upplevt tidigare. Om du snart skall få mens så tror jag att det är helt normalt.
Om det börjar utsöndras vätska ur rösten så finns det anledning att kontakta en läkare, men annars tycker jag att du bara skall följa med och se vad som händer. Om du känner dig otrygg kan du alltid ringa till en barnmorska och diskutera saken, det är bättre än att gå omkring och oroa sig.
Kram
Tessi